با فناوری‌ نانو، بازیافت طلا و نقره با کارایی بالاتری انجام می‌شود

شرکت اسپارک ‌تکنولوژیز (Sparc Technologies) روشی برای بازیافت طلا و نقره ارائه کرده است که در آن از تصفیه مبتنی بر گرافن استفاده می‌شود.

اسپارک ‌تکنولوژیز نتایج حاصل از آزمایش‌های خود روی بازیافت طلا و نقره را ارائه کرده است که نشان می‌دهد میزان جذب این فلزات روی سطح جاذب‌ها، با افزایش میزان گرافن در «جاذب‌های تجاری»، افزایش می‌یابد.

این شرکت به‌عنوان بخشی از تلاش خود برای توسعه فناوری‌هایی که می‌توانند بازارهای بزرگ صنعتی را تقویت کرده و راه‌حلی برای سناریوهای غیراقتصادی یا خطرناک‌ برای زیست محیطی ارائه دهد، در حال تحقیق و توسعه برای استفاده از جاذب‌های مبتنی بر کامپوزیت گرافن است تا از آن‌ها برای حذف فلزات گران‌بها، نفت و آلاینده‌های PFAS استفاده کند.

به گفته مسئولان اسپارک، این کلاس جدید از مواد کامپوزیتی با تأمین ظرفیت جذب بالاتر و میزان بازیابی بهتر، مزایای زیادی نسبت به جاذب‌های موجود دارد، جاذب‌هایی که اساساً مبتنی برکربن فعال هستند.

تام اسپورلینگ، مدیرعامل اسپارک ‌تکنولوژیز می‌گوید: «این نتایج به‌دست آمده از آزمایش‌های اولیه اسپارک‌ تکنولوژیز، ما را ترغیب می‌کند تا به مرحله بعدی ارزیابی وارد شویم.»

وی افزود: «علاوه‌بر این، نتایج به‌دست آمده با پیشرفت قابل توجهی که در پروژه‌های دیگر اسپارک ‌تکنولوژیز با مواد تقویت شده با گرافن حاصل‌شده، سازگار است.»

مطالعه مقدماتی در دانشگاه آدلاید در استرالیای جنوبی انجام شد و شامل مقایسه هشت جاذب کامپوزیتی مبتنی بر گرافن، به همراه دو جاذب تجاری استاندارد صنعت (کربن فعال و بیوشار) به‌عنوان ماده کنترل بود.

به گفته مسئولان اسپارک، بهترین نتایج حاصل از آزمایش، حاکی از ۹۶٫۹۸ درصد و ۹۷٫۸۲ درصد جذب طلا و نقره از محلول با جاذب‌های مبتنی بر گرافن است.

توسعه فناوری‌های بازیافتی به دلیل جذب زیاد فلزات گران‌بها در سطح جهان، تقاضای زیادی دارد. اسپارک ‌تکنولوژیز معتقد است که توسعه فناوری جدید در این زمینه می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای پایداری و بهبودی در صنعت معدن داشته باشد.

این شرکت اظهار داشت: «استرالیا صادرکننده قابل توجهی از فلزات گرانبها در جهان است و اسپارک ‌تکنولوژیز امیدوار است که این فناوری باعث بهبود اقتصاد در حوزه استخراج مواد معدنی شود، در حالی که باعث بهبود عمر معادن و کاهش اثرات زیست‌محیطی کربن نسبت به مقدار فلز تولید شده، می‌شود.»

مسئولان این شرکت گفتند که هدف اسپارک ‌تکنولوژیز بازیافت فلزات گرانبهای به ارزش یک تریلیون دلار آمریکا (۱٫۲۷ تریلیون دلار استرالیا) است.

مرحله بعدی کار، مقایسه جاذب‌های گرافن شرکت اسپارک ‌تکنولوژیز با طیف وسیعی از جاذب‌های موجود در بازار است.

علاوه‌بر این، در حال حاضر برنامه‌هایی برای استفاده از این فناوری در معادن تدارک دیده شده‌است که قرار است این فناوری به‌صورت عملی در معادن واقعی طلا و نقره برای بازیافت استفاده شود.