تولید ضدعفونی‌کننده نانویی از گیاهان بومی ایران

افرند کیارز سپهر یکی از استارت‌آپ‌های حاضر در سومین برنامه نانواستارت‌آپ‌ها است. این شرکت اقدام به تولید ماده ضدعفونی‌کننده پایه گیاهی کرده که در آن از فرمولاسیون نانوامولسیون استفاده شده است. گیاهان مورد استفاده در این محصول بومی ایران هستند.

نیما حق‌شناس مدیرعامل شرکت افرند کیارز سپهر درباره این محصول می‌گوید: «این محصول ضدعفونی‌کننده، یک نانوآمولسیون روغن گیاهی است که با استفاده از عصاره ۸ گیاه دارویی بومی ایران ساخته شده است. نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این ضدعفونی‌کننده قابلیت از بین بردن انواع عوامل بیماری‌زا را در کمتر از یک دقیقه دارد.»

وی درباره ساز و کار این فناوری می‌گوید: « نانوامولسیون مورد استفاده در این ضدعفونی‌کننده به صورت عمده روی غشاء سلولی اثر می‌گذارد . یکپارچگی غشاء را از بین می‌برد و در ادامه موجب نشت مواد سلولی نظیر یون‌ها، اسیدهای نوکلئیک و ATP به خارج از سلول می‌شود.»

به گفته مدیرعامل افرند کیارز سپهر، این ضدعفونی‌کننده گیاهی با پوست سازگار بوده و حساسیت ایجاد نمی‌کند و فاقد الکل است. همچنین در تولید آن از مواد آتش‌زا استفاده نمی‌شود و عاری از ترکیبات صنعتی مضر نظیر کلر، پراکسید هیدروژن، فلزات سنگین و هیپوکلریت اسید است.

این فناور جوان که دانشجوی دوره دکتری نانوفناوری است از دریافت مجوزهای اولیه مربوط به محصول خبر داد و گفت: «نمونه آزمایشگاهی تولید شده و مجوزهای مربوط به آن نیز اخذ شده است. در حال تست‌های تکمیلی میدانی هستیم و همچنین در حال مذاکره برای جذب سرمایه‌گذار برای تولید انبوه این محصول هستیم.»

این محصول برای ضدعفونی‌کردن دست، سطوح، دام و طیور، کفش و داشبورد و حتی صفحه تلفن همراه قابل استفاده است.