امکان درمان زوال عقل در کودکان با نقاط کوانتومی کربنی

پژوهشگرانی از کره‌جنوبی نشان دادند که می‌توان با استفاده از نقاط کوانتومی کربنی، به درمان زوال عقل در کودکان کمک کرد. این نقاط کوانتومی با عبور از سد خونی مغز به مهار کلسترول در مغز کمک می‌کنند.

محققان موسسه پیشرفته فناوری همگرایی (AICT) و دانشگاه ملی سئول از احتمال استفاده از نقاط کوانتومی کربنی برای درمان زوال عقل در کودکان، موسوم به Niemann-pick type C1 (NPC) خبر داد.

در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی در مجله Nano Letters به چاپ رساندند، نتایج مثبت یافته‌های خود را روی عملکرد نقاط کوانتومی کربنی و مشتقات آن روی زوال عقل در دوران کودکی تشریح کردند.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی موسسه پیشرفته فناوری همگرایی و دانشگاه ملی سئول ثابت کردند که نقاط کوانتومی کربنی می‌توانند از سد خون مغز عبور کرده و با گذشتن از میان این سد و رسیدن به مغز انسان، سلول‌های آسیب دیده مغز را بدون تزریق مستقیم دارو به مغز درمان کنند. آن‌ها همچنین دریافتند نقاط کوانتومی کربنی با اتصال به مغز تجمع داخل سلولی کلسترول را مهار می‌کنند و این نشان‌دهنده یک اثر درمانی در NPC است.

NPC، زوال عقل نادر بوده که بیشتر کودکان را درگیر می‌کند و در آن کلسترول و لیپیدها در سلول‌ها تجمع می‌یابد که این موضوع ناشی از جهش در سلول‌های مسئول انتقال کلسترول است. در بیشتر موارد، نوزادان علائم NPC را همراه با زردی نشان می‌دهند و علائم نورودژنراتیو پیش‌رونده از جمله عدم کنترل عضله و از دست دادن حافظه را در حالی که بزرگ می‌شوند، بروز می‌دهند.

محققان در حال توسعه روش‌های درمانی NPC هستند، اما هنوز روش درمانی خاصی ارائه نشده ‌است. این یافته اخیر محققان می‌تواند چشم‌انداز تازه‌ای برای درمان این بیماری ایجاد کند.