جذب سرمایه برای تجاری‌سازی نانوپوشش ارتقادهنده باتری

شرکت ولکسیون موفق به جذب سرمایه برای تجاری‌سازی نوعی نانوپوشش شده‌ است که می‌تواند روی سطح کاتد باتری‌های یون ‌لیتیم قرار گیرد و عملکرد آن‌ها را ارتقا دهد.

شرکت ولکسیون (Volexion) که در حوزه مواد باتری فعالیت دارد با حرکت به سمت تجاری‌سازی پوشش گرافن خود برای استفاده در کاتد باتری‌های یون لیتیوم، موفق به جذب ۱٫۱ میلیون دلار بودجه شده‌ است.

این شرکت قصد دارد پس از تأمین اعتبار، تولید خود را به ظرفیت «چند کیلوگرم» افزایش دهد و به‌دنبال تجاری‌سازی کامل این فناوری تا سال ۲۰۲۴ است.

بسته شدن اولین بخش جذب سرمایه توسط شرکت‌های پیشگام سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری آب و هوا Clean Energy Ventures و Energy Foundry انجام شده‌ است.

پوشش اختصاصی گرافنی ولکسیون به‌عنوان یک لایه محافظ در اطراف مواد کاتدی باتری برای سرکوب تخریب مواد و الکترولیت عمل می‌کند.

این شرکت می‌گوید که پوشش آن‌ها روی تعدادی از ترکیبات لیتیوم قرار می‌گیرد و عملکرد کاتدهای باتری را ارتقا می‌دهد.

ولکسیون معتقد است که مواد کاتدی آن‌ها می‌تواند چگالی انرژی و چگالی توان را افزایش داده و دو برابر باتری‌های لیتیوم یون معمولی کار کند.

سلول آزمایشی آن یک گرافیت نیکل (NCA) با سطح نیکل بالا بوده که مورد آزمایش قرار گرفته است. سخنگوی ولکسیون می‌گوید: «ما توانایی این مواد را مورد آزمایش قرار دادیم. چگالی توان این باتری به حد مطلوبی رسیده که نتیجه‌ای مثبت برای این فناوری است. قابلیت نرخ (rate capability) برای باتری پوشش داده شده با این فناوری ۵ برابر بیشتر از باتری‌هایی است که فاقد این پوشش هستند. این موضوع موجب می‌شود که دانسیته توان ۴۰ درصد بیشتر ‌شود بدون این که بهینه‌سازی خاصی در باتری صورت گرفته باشد.»

پوشش ولکسیون می‌تواند به‌صورت مستقیم در فرآیندهای موجود تولیدکنندگان باتری به کار گرفته شود و مکمل فناوری‌های پیشرفته آند باشد.

دیوید میلر، مدیرعامل و بنیانگذار Clean Energy Ventures می‌گوید: «ما معتقدیم نوآوری ولکسیون باعث بهبود عملکرد باتری‌های لیتیوم یون تا ۱۰ سال خواهد شد. همچنین این فناوری می‌تواند موجب افزایش پذیرش خودروهای الکتریکی شده و با این کار امکان کاهش انتشار بیش از ۲٫۵ میلیارد تن CO2 تا سال ۲۰۵۰ می‌شود.»

ولکسیون دارای نه توافق‌نامه همکاری با تولیدکنندگان کاتد و باتری است. هر توافق‌نامه‌ای به همکاری طرفین بستگی دارد، اما به‌طور کلی موفقیت این توافق‌نامه‌ها به میزان اثربخش بودن این پوشش‌ها برای فناوری کاتد‌های مصرف‌کنندگان دارد.

ولکسیون در حال توسعه فناوری خود در آزمایشگاه ملی آرگون با پشتیبانی وزارت انرژی و بنیاد ملی علوم است.