مشارکتی که به رواج خودروهای برقی کمک خواهد کرد

با همکاری چند شرکت و محققانی از کمبریج، قرار است نانومواد مناسب برای تولید الکترود باتری تولید شود. با این کار کیفیت باتری‌های مورد استفاده در خودروها ارتقا یافته و استقبال از این نوع خودروها در سطح جامعه افزایش می‌یابد.

مهندسان کمبریج باتری‌های لیتیوم یونی نسل بعدی را با عملکرد بالا توسعه خواهند داد. این کار در قالب بخشی از یک پروژه مشترک انجام خواهد شد.

انقلاب الکتریکی در صنعت خودرو به خوبی در حال انجام است، دولت بریتانیا اعلام کرد که قصد دارد فروش خودروهای دیزلی و بنزینی را تا سال ۲۰۳۰ ممنوع کند و این کشور را به‌عنوان سریعترین کشور G7 برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای از طریق ممنوعیت فروش خودروهای احتراقی معرفی می‌کند. در سطح جهان پیش‌بینی می‌شود که تعداد وسایل نقلیه الکتریکی (EV) از حدود ۱ میلیون در سال ۲۰۱۵ به ۳۰۰ میلیون در سال ۲۰۴۰ برسد. دستیابی به این هدف، با باتری‌های ارزان قیمت که دارای عملکرد بالایی است، امکان‌پذیر خواهد بود.

پروفسور سیمون هوگرب، دکتر آدام بویز و پروفسور میشائل دی ولدر به همراه پروفسور کای لو، از دانشگاه کالج لندن، در حال کار روی تولید مواد تقویت شده برای ساخت الکترود، به ویژه کاتد (الکترود مثبت) هستند، الکترودهایی که در باتری‌های لیتیوم یون (LIBs) استفاده می‌شود. این پیشرفت‌ها برای تأمین چگالی نیرو و ملزومات نسل بعدی خودروهای الکترونیکی و سیستم‌های ذخیره انرژی مورد نیاز است.

این مواد براساس اکسیدهای فلزی چند عنصری لایه‌ای (MO) و اکسیدهای فلز کربن (CMO)، ساخته می‌شوند که پتانسیل تولید انبوه را دارند. حوزه اصلی این گروه، تحقیق روی اکسیدهای کبالت نیکل منگنز (NMC) با عناصر مختلف فلزی و ویژگی‌های سطح متمرکز خواهد بود که به دلیل تعداد زیاد چرخه شارژ و تخلیه باتری NMC مورد علاقه شرکت‌های بزرگ خودروسازی است. تحقیق روی روش‌های تولید از جمله پیرولیز اسپری شعله‌ای(FSP) در جریان است که برای گروه بزرگی از MO و CMO قابل استفاده خواهد بود.

FSP روشی امیدوار کننده است که برای تولید طیف گسترده‌ای از مواد کاربردی به‌صورت پودر (نانوذرات) و در مقادیر زیاد استفاده می‌شود. این یک فرآیند صنعتی موثر و قابل توسعه است که به راحتی قابل کنترل است و کیفیت محصول را در سطح عالی حفظ می‌کند. پروفسور هوگرب روی سنتز شعله‌ای کار خواهد کرد. دکتر بویز در سنتز نانوذرات؛ پروفسور دی ولدر روی نانومواد و باتری‌ها و پروفسور لو در بخش مدل‌سازی و شبیه‌سازی کار خواهد کرد. کار آن‌ها با همکاری چهار شرکت کانتمپوریری امپرکس تکنولوژی، شرکت اچیون تکنولوژیز (اسپین‌اف شده از دانشگاه کمبریج، شرکت تی‌اف‌پی هیدروژن پروداکتس و شانگهای تنگ فنگ انرژی تکنولوژی همراه خواهد بود.

پروفسور سیمون هوگرب می‌گوید: «چشم‌انداز طولانی مدت برای وسایل نقلیه الکتریکی (EV) بسیار جالب توجه است، زیرا استفاده از خودروهای برقی موجب خواهد شد تا انتشار CO2 کم شود و آلودگی هوای شهری کاهش یابد.»