حمایت ۲٫۹ میلیون دلاری از پروژه ساخت واکسن ضد ایدز

با اختصاص بودجه‌ ۲٫۹ میلیون دلاری به شرکت اچ‌دی‌تی بیو، این شرکت وارد مرحله تجاری‌سازی واکسن ضد ایذر می‌شود.

شرکت اچ‌دی‌تی بیو (HDT Bio)، توسعه دهنده روش‌های ایمونوتراپی برای آنکولوژی و بیماری‌های عفونی، اعلام کرد که موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) به این شرکت کمک هزینه سه ساله ۲٫۹ میلیون دلاری برای توسعه واکسن RNA HIV-1 با سیستم اختصاصی نانوذرات لیپید معدنی (LION) نموده است.

استیو رید، مدیر ارشد اجرایی اچ‌دی‌تی بیو می‌گوید: «آلودگی به ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز چالش بزرگ بهداشت جهانی است و در برخی از کشورهای در حال توسعه همچنان یک اپیدمی محسوب می‌شود. در حالی که می‌توان ایدز را به‌عنوان یک بیماری مزمن درمان کرد، اما بهترین راه برای خنثی‌سازی این بیماری، تولید یک واکسن پیشگیرانه است که بسیار موثر بوده و ساخت آن کم هزینه و آسان باشد.»

در سال ۲۰۱۹، تقریباً ۳۶٫۲ میلیون بزرگسال و ۱٫۸ میلیون کودک در سراسر جهان مبتلا به HIV / AIDS و ۷۰۰۰۰۰ جان خود را در اثر این بیماری از دست دادند. بیشتر افراد مبتلا به این ویروس کشنده در کشورهایی با درآمد کم و متوسط قرار دارند.

بخش تحقیقاتی شرکت اچ‌دی‌تی بیو از فناوری RNA خودتکرارشی استفاده شده، همان فناوری که در واکسن RNA ضدکرونا آن موسوم به HDT-301 استفاده شده‌ است. این واکسن در هند در حال انجام آزمایش‌های بالینی است. همچنین انتظار می‌رود HDT-301 امسال در آمریکا، چین، کره و برزیل وارد مرحله آزمایش‌های بالینی شود.

برای واکسنHIV، شرکت اچ‌دی‌تی بیو از سیستم LION خود برای رساندن RNA به سلول‌ها استفاده می‌کند تا با این کار سلول بتواند دستورالعمل تولید پروتئین نوترکیب سنبله HIV را داشته باشد و آن را تولید کند. هنگامی که این دستورالعمل توسط سلول‌ها بیان می‌شود، پروتئین‌های سنبله برای تحریک پاسخ ایمنی ایجاد می‌شود که برای جلوگیری از عفونت HIV، آنتی‌بادی‌های خنثی کننده (bNAbs) را تولید می‌کند. این راهبرد اخیراً در یک آزمایش بالینی فاز ۱ که توسط پیشگامی واکسن بین‌المللی ایدز و تحقیقات Scripps مورد بررسی قرار گرفته و نتایج مثبتی به‌دست آمده است.

تحقیقات واکسن HIV HDT Bio با همکاری موسسه تحقیقات کودکان سیاتل و دانشگاه واشنگتن انجام می‌شود.

فناوری انحصاری RNA این شرکت با سایر روش‌ها متفاوت است؛ زیرا RNA خودتکرار را به کار می‌گیرد، که هدف آن بهبود فعالیت ایمنی در برابر بیماری‌های عفونی در دوزهای پایین، افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌ها است. علاوه‌بر این، سیستم LION، که جدا از RNA تولید می‌شود، مقیاس‌پذیر بوده و امکان تولید انبوه را داراست.