استفاده از نانوحباب در استخرهای پرورش ماهی خاویاری

به گفته مدیرعامل شرکت نانوحباب انرژی استفاده از نانوحباب‌ در استخرهای پرورش ماهی‌های خاویاری تاثیر مثبتی روی روند پرورش این ماهی‌ها گذاشته است.

عارف دادگستر؛ مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت نانوحباب انرژی می‌گوید: «از سال ۱۳۹۰ تحقیقات روی تولید حباب‌هایی با ابعاد بسیار کوچک در حد میکرون را آغاز کردیم، وقتی وارد این حوزه شدیم اهمیت حباب‌های کوچکتر برای ما بیشتر نمایان شد. در نتیجه قدم بعدی ما، تولید نانوحباب تعریف شد و پس از سه سال تحقیق به دانش فنی تولید نانوحباب دست پیدا کردیم. نتایج دستاورهای ما موجب شد که در سال ۱۳۹۷ شرکتی را برای تجاری‌سازی این فناوری تاسیس کنیم.»

وی می‌افزاید: «پس از تاسیس شرکت پروژه‌ای را در حوزه پرورش آبزیان در شمال کشور شروع کردیم. در آن پروژه موفق شدیم با این فناوری میزان اکسیژن موجود در آب را افزایش دهیم که این موضوع موجب بهبود عملکرد در استخر ماهیان خاویاری شد. در گام بعدی وارد حوزه آب و فاضلاب شدیم و سه سال قبل پروژه‌ای را به صورت پایلوت در تصفیه خانه فاضلاب قیطریه آغاز کردیم و پس از یک سال تلاش، نتایج بسیار خوبی به دست آوردیم.»

مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت نانوحباب انرژی می‌گوید: «یکی از مهمترین ویژگی‌های این فناوری آن است که ما با استفاده از آن می‌توانیم قطر حباب‌ها را به زیر ۲۰۰ نانومتر برسانیم، گاز را در این حباب‌ها حبس کرده و به نقاط مختلف مایع برسانیم. ویژگی دیگر این فناوری مساحت سطحی و فصل مشترک گاز و مایع است که هر قدر این مساحت بیشتر شود، توزیع گاز در محیط مایع بهتر انجام می شود.»

عارف دادگستر درباره اعتبارسنجی نانوحباب‌های تولید شده می‌گوید: «از دستگاه DLS برای اعتبارسنجی ابعاد نانوحباب‌های استفاده می‌شود، این دستگاه علاوه بر توزیع اندازه حباب‌ها، پتانسیل زتای این حباب‌ها را نیز مشخص می‌کند که نشان‌دهنده پایداری آن‌ها در محلول هستند. یک روش چشمی هم برای سنجش حضور نانوحباب در محلول وجود دارد، با زدن ضربه به بطری، برای مدتی رنگ محلول شیری می‌شود که دلیل آن این است که نانوحباب‌ها به هم متصل شده و میکروحباب ایجاد می‌کنند که این میکرو حباب‌ها شیری رنگ هستند. بعد از مدتی دوباره میکروحباب‌ها به نانوحباب تبدیل شده و رنگ محلول به حالت اولیه باز می‌گردد.»

وی آب و فاضلاب، شیلات و کشاورزی را از جمله بازارهای هدف این فناوری نام می‌برد که می‌توانند از مزیت‌های نانوحباب استفاده کنند.