ارتقاء عملکرد باتری‌ها با نانو و میکروذرات سیلیس

شرکت نئوباتری متریالز که پیش از این نشان داده بود نانوذرات سیلیسیم می‌تواند عملکرد باتری‌ها را ارتقا دهد، به تازگی با میکروذرات نیز به نتیجه مشابهی رسیده است.

شرکت نئوباتری متریالز (NEO Battery Materials) اعلام کرد که در آخرین آزمایش خود موفق شده‌ است تا اثربخشی ذرات سیلیسیم با ​​درجه متالورژی به اندازه ۲٫۹ میکرون، را روی امکان شارژ / تخلیه باتری‌ها آزمایش کند و با این کار امکان شارژ ۶ دقیقه‌ای را بدون از دست دادن ظرفیت در سلول را فراهم می‌کند.

به دنبال ادغام موفقیت‌آمیز قبلی فناوری نانوپوشش سیلیسیم نئوباتری متریالز که در آن از نانوذرات سیلیسیم از ۵۰ نانومتر تا ۱۰۰ نانومتر استفاده شده بود، دکتر جی‌اچ پارک، مدیر و مشاور ارشد علمی نئوباتری متریالز، اعلام کرده است اثربخشی عملکرد بالا با ذرات سیلیسیم در اندازه میکرون (میکرومتر) یک گام اساسی برای نئوباتری متریالز است. دلیل این امر، کاهش قابل توجه هزینه و انعطاف‌پذیری استفاده از فناوری نئوباتری متریالز بر اندازه‌های مختلف ذرات سیلیسیم است. به‌طور متوسط ​​میکروذرات سیلیسیم در مقایسه با نانوذرات این ماده ۸ تا ۱۰ برابر ارزان‌تر هستند.

با وجود حفظ ظرفیت ویژه بیش از ۱۰ برابر بیشتر از گرافیت، مواد سیلیسیم به‌دلیل انبساط حجم زیاد و پودر شدن ذرات پس از چند بار شارژ/دشارژ، این مواد به راحتی ظرفیت نگهداری و ذخیره انرژی خود را از دست می‌دهند. اما نانوذرات سیلیسیم می‌تواند این زوال را به حداقل برساند و تا حدی این مشکل چرخه عمر کوتاه را حل کند، اما هزینه گران‌قیمت نانوذرات سیلیسیم به‌عنوان یک گلوگاه اصلی و مشکل سازنده باتری‌ها و شرکت‌های خودروی الکتریکی (EV) محسوب می‌شود.

میکروذرات سیلیسیم در مقایسه با نانوذرات این ماده بسیار مقرون به صرفه هستند، اما مسائل مربوط به عملکرد موجب شده تا یک مانع بزرگ در مسیر استفاده گسترده از این مواد وجود داشته باشد.

از این رو، نئوباتری متریالز برای توسعه فناوری خود در بخش میکرو و نانوذرات سیلیسیم، هدف خود را در هر دو مسیر قرار داده است. نتایج نشان داد که هر دو دسته از مواد یعنی نانوذرات و میکروذرات می‌توانند اثربخشی قابل توجهی در عملکرد باتری داشته باشند.

لازم به ذکر است که این شرکت در سال جاری سه پتنت از بنیاد دانشگاه و صنعت دانشگاه یونسی کره‌جنوبی خریداری کرده است.