انتشار عمومی اطلاعات مربوط به اثربخشی گرافن در تولید ماسک

شرکت دایرکتا پلاس با انتشار مقاله‌ای در نشریه iScience جزئیات جالب توجهی از اثربخشی مشتقات گرافن در ساخت ماسک صورت ارائه داد.

شرکت دایرکتا پلاس (Directa Plus) می‌گوید، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از نانومواد گرافنی این شرکت در ماسک‌های صورت می‌تواند برای مقابله با ویروس کرونا مفید باشد.

به تازگی مقاله‌ای در مجله iScience منتشر شده‌ است که در آن جزئیات مربوط به این تحقیق آمده است. در این مقاله گفته شده که نانومواد G+ شرکت دایرکتا پلاس و ترکیبات و مشتقات اکسید گرافن، فرصتی مهم برای افزایش قابل توجه اثربخشی ماسک صورت است.

دایرکتا پلاس گفته است که تا به امروز بیش از ۲۴۰،۰۰۰ متر پارچه گرافن G+ را تولید و به بازار عرضه کرده و بیش از یک میلیون فیلتر G+ برای مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ تولید کرده و تحویل داده است.

پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، شرکت دایرکتا پلاس شروع به توسعه فناوری برای تولید ماسک‌های حاوی گرافن کرد تا از این ماده برای تقویت تجهیزات محافظت شخصی استفاده کند.

دلیل عملکرد مشتقات گرافن در طبیعت باکتریواستاتیکی آن است که به جلوگیری از رشد باکتری کمک می‌کند. در واقع گرافن لبه‌های تیزی دارد که این لبه‌ها ممکن است به دیواره سلولی باکتری و ویروس آسیب‌ بزند. گرافن می‌تواند استرس اکسیداتیو به ویروس اعمال کند و یا با الکترون‌های شتاب یافته ویروس را نابود کند. همچنین این نوع ماسک‌ها دارای سطح فیلتراسیون بالایی بوده و عملکرد تنفسی را بهبود می‌دهند که با این کار تنفس، راحت‌تر و ساده‌تر انجام می‌شود.

پیش از این، دایرکتا پلاس نتایج یک پروژه دو ساله در مورد استفاده از گرافن در منسوجات و پارچه‌های پیشرفته را در مجله Journal of Applied Polymer Science به چاپ رسانده بود. البته این فناوری توسط یک دانشگاه پیشرو مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن به‌صورت عمومی منتشر شد.

سال گذشته نیز شرکت دایرکتا پلاس در یک پروژه اروپایی موسوم به گرین‌تکس شرکت کرد، پروژه‌ای که در آن از گرافن برای توسعه منسوجات استفاده می‌شود. این شرکت موفق به دریافت گرنتی از اتحادیه اروپا برای پروژه‌ای به‌منظور توسعه فناوری‌ سازگار با محیط‌زیست به‌منظور چاپ دیجیتالی محصول گرافنی G+ روی منسوجات شد. این پروژه برای یک دوره اولیه ۲۴ ماهه بوده و ارزش آن حدود یک میلیون یورو است. دایرکتا پلاس که یکی از تولیدکنندگان گرافن در جهان است، پیش از این نیز در صنایع مختلف نظیر تولید آسفالت و منسوجات فعالیت‌هایی داشته است. این شرکت چندی پیش اعلام کرد که محصولات گرافنی دایرکتاپلاس قرار است توسط یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نساجی مورداستفاده قرار گیرد. لورو پیانا یک شرکت ایتالیایی تولیدکننده پارچه و لباس بوده که به‌دنبال استفاده از فناوری‌‌ نانو در منسوجات است.