دو طرح مالزی برای گسترش فناوری‌ نانو

شرکت نانومالزی (NanoMalaysia Bhd) دو طرح را برای افزایش تجاری‌سازی فناوری‌ نانو در این کشور آغاز کرد.
برنامه‌های REVOLUTIoNT و Hydrogen EcoNanoMy توسط شرکت نانومالزی برای تجاری‌سازی فناوری‌ نانو راه‌اندازی می‌شود.

REVOLUTIoNT تولید مالکیت معنوی پیچیده و ارزشمند و محصولات را تسهیل کرده و به تجاری‌سازی آن‌ها کمک خواهد کرد، در حالی که Hydrogen EcoNanoMy از فناوری هیدروژن تولید شده در شرکت نانومالزی برای ایجاد یک اکوسیستم ملی صنعتی هیدروژن برای بخش انرژی استفاده خواهد کرد.

برای پایان دهمین سال فعالیت خود در زمینه پیشرفت و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری‌ نانو، این شرکت نقش دیگری را با موقعیت خود به‌عنوان یکی از آژانس‌های اجرایی بخش‌های کلیدی سیاست ملی ۴IR، یعنی مواد و فناوری‌های پیشرفته‌، اینترنت نانو اشیا، بلاک چین و هوش مصنوعی ایفا خواهد کرد.

داتوک احمد آمزاد محمد هاشم، معاون وزیر علوم، فناوری و نوآوری مالزی گفت که نقش شرکت نانومالزی در سیاست ملی ۴IR در هدایت مالزی به آرمان‌های سیاست ملی علم، فناوری و نوآوری ۲۰۲۱-۲۰۳۰ برای تبدیل شدن به یک کشور با تکنولوژی تا سال ۲۰۳۰ بالا ضروری است.

وی افزود: «پیش‌بینی می‌شود که ۴IR، با فناوری‌ نانو به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی فناوری، تا سال ۲۰۳۰ بهره‌وری همه بخش‌ها را تا ۳۰ درصد افزایش دهد و به افزایش نیروی کار ماهر در کشور ما و همچنین تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر کمک کند.»

از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، نانومالزی ۵۲ پروژه توسعه محصول داشت. ۴۱ پروژه افزایش مقیاس و ترکیبی از ۲۲ سرمایه‌گذاری مشترک و شرکت‌های نوپا را پشتیبانی و ایجاد کرده است. همچنین ۵۵ مالکیت معنوی را با موفقیت توسعه داد. ۲۵ ثبت اختراع؛ ۱۷ حق چاپ (کپی رایت)؛ چهار راز تجاری؛ پنج علامت تجاری و چهار نوآوری کاربردی که در MyIPO ثبت شده‌است و ۱۶۶ محصول را تجاری‌سازی کرده است.

علاوه‌بر این نانومالزی، ۱۱۸ محصول را از طریق NANOVerify، اولین و تنها برنامه صدور گواهینامه نانومالزی با تأیید و پذیرش از انجمن صنایع نانو تایوان، تأیید کرده است.

برای گسترش بیشتر SMEهای مالزی در عرصه فناوری جهانی، نانومالزی اخیراً دو توافقنامه با ۱۰۰۰۰StartupsIndia و مرکز تحقیقات و برنامه فناوری‌ نانو دانشگاه Sabanci مستقر در ترکیه امضا کرده است. هدف از این توافق‌نامه، گسترش شرکت‌های مالزیایی و تسهیل پذیرش راه‌حل‌های رقابتی فناوری‌ نانوی آن‌ها از طریق برنامه‌های انتقال فناوری با شرکت‌های کوچک و متوسط هند و اروپای شرقی و شرکت‌های کوچک و متوسط است. مشارکت‌های دیگری که در سال‌های گذشته با اهداف مشابه به امضا رسیده است با NanoNextNL (هلند)، NanoCanada ،Nanopolis (چین) و Nanotech Center اندونزی بوده است.