استفاده از بتن نانویی در ایستگاه‌های قطار

یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده فناوری بتن تقویت‌شده با فناوری‌ نانو در صدد استفاده از این بتن‌ها در ایستگاه‌های قطار است. این بتن‌ها با کمک فناوری چاپ سه‌بعدی و افزودنی گرافنی تولید می‌شوند.

شرکت سکانسکا کوستین استرابگ (Skanska Costain Strabag) پیشگام در زمینه چاپ سه‌بعدی بتن تقویت‌شده با گرافن است. این شرکت فناوری به نام «Printfrastructure» دارد که در صورت استفاده گسترده، مزایای زیاد زیست محیطی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت.

اولین آزمایش‌ها قرار است در بهار سال آتی انجام شود که در آن پروژه از این بتن برای ساخت بخشی از دیوارهای حائل ایستگاه قطار Euston استفاده می‌شود.

سازه‌های بتنی مسلح با استحکام شبکه داخلی با کمک چاپگر چاپ شده‌ است که با این کار، بتن مورد نیاز و همچنین برش ضایعات به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در یک پیشرفت بزرگ دیگر، تقویت فولاد با رشته‌های میکروسکوپی گرافنی انجام می‌شود؛ رشته‌هایی که مانند نوارهایی در ساختار فولاد قرار می‌گیرد.

تعویض میلگردهای جدید تقویت‌شده با گرافن به بهبود ایمنی سازه‌ها کمک کرده، انعطاف‌پذیری بیشتری در ساختمان‌ها ایجاد نموده و زمان ساخت را کوتاه کمک می‌کند.

همچنین استفاده از بتن و کاهش میزان مصرف فولاد در روند ساخت و ساز موجب می‌شود که نیازی به جرثقیل و کامیون‌های کمتری باشد و با این کار میزان انتشار دی‌اکسیدکربن به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

این شرکت برآورد می‌کند که فرآیند توسعه‌ای که در آن از فناوری چاپگر ChangeMaker 3D و مواد گرافنی شرکت ورسارین (Versarien) استفاده می‌شود، بتن مورد استفاده در ساختمان را کاهش داده و به کاهش انتشار کربن تا ۵۰ درصد کمک می‌کند.

درصورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌ها، می‌توان از چاپ سه‌بعدی برای چندین سازه از جمله پل، راه پله، دیوارها، ستون‌ها و بخش‌های سکوی ایستگاه قطار استفاده کرد.

اندرو داک، از مدیران شرکت سکانسکا کوستین استرابگ گفت: «اتوماسیون انجام شده با چاپ سه‌بعدی بتن مسلح Printfrastructure محیطی شبیه به کارخانه را ایجاد می‌کند که محصولی با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد که هم استفاده کارآمد از مواد را افزایش می‌دهد و هم ردپای کربن ما را کاهش می‌دهد. این مهم است که ما به فناوری‌هایی مانند Printfrastructure فرصت شکوفایی دهیم؛ زیرا به صنعت امکان می‌دهد گامی در مسیر تحویل سریع و کارامد پروژه‌ها خواهد برداشت.»