چگونه شبکه‌های بی سیم خودگردان می‌توانند نیاز ساختمان‌های هوشمند را تأمین کنند؟

ساختمان‌های هوشمند در صنعت املاک و مستغلات تجاری اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند و انتظار می‌رود این روند رو به رشد ادامه یابد. پیش‌بینی می‌شود بازار ساختمان هوشمند از ۸۰٫۶۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد و به ۳۲۸٫۶۲ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۹ برسد. اما سیستم‌های شبکه هوشمند خود توان و خودگردان چگونه می‌توانند بر تامین نیاز ساختمان‌های هوشمند تاثیر بگذارند؟

ساختمان‌های هوشمند می‌توانند مزایای عملیاتی و مالی برای کاربر داشته و همچنین داده‌هایی را که می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های گرمایش‌، بهینه‌سازی تهویه ساختمان شده و همچنین مدیریت روشنایی و بهبود بهره‌وری کلی انرژی یک ساختمان را به صاحبان آن ارائه دهد.

هزینه یکی از بزرگترین نگرانی‌هایی است که صاحبان املاک هنگام استقرار سیستم‌های جدید در ساختمان‌های خود دارند. هزینه کابل کشی برای اتصال به سنسورها و سیستم‌ها زمینه اصلی نگرانی مالی برای نصب سیستم‌های هوشمند است، اما هزینه‌ها آن قدر که به نظر می‌رسد بالا نیست، چرا که اینترنت اشیاء (IoT) بی‌سیم و فناوری ابری تا جایی پیشرفت کرده‌اند که صاحبان املاک می‌توانند ساختمان‌های خود را بدون کابل‌کشی مدیریت کنند. داده‌ها را می‌توان به صورت بی‌سیم به فضای ابری یا سیستم مدیریت ساختمان ارسال کرد و نیاز به کابل‌کشی مجدد ساختمان را از بین برد.

به‌عنوان مثال، Nrlyze، شرکتی که بر بهینه‌سازی سیستم‌های انرژی برای کاهش زباله‌های انرژی در بخش املاک و مستغلات متمرکز است، از فناوری شبکه خودگردان و انعطاف‌پذیر NeoMesh شرکت NeoCortec استفاده می‌کند. این شرکت از این شبکه بی‌سیم برای استقرار زیرساخت بزرگ حسگری استفاده کرد.

استفاده از فناوری بی‌سیم برای ایجاد یک ساختمان هوشمند می‌تواند مقرون به صرفه باشد، به ویژه برای ساختمان‌هایی که از قبل موجود است.

در مورد ساختمان‌هایی که قرار است بدون سیم‌کشی اضافی هوشمند شود، برق دستگاه‌ها و همچنین دریافت اطلاعات در داخل و خارج از آنها دشوار است. راه‌حل پیشنهادی استفاده از سامانه‌های بیسیم، مانند Neomesh است. انعطاف‌پذیری این راه حل باعث می‌شود که صاحبان املاک فقط به یک دروازه مرکزی واحد برای جمع‌آوری تمام داده‌های حسگرها و ارسال آن به فضای ابری نیاز داشته باشند.

علاوه بر این، فناوری شبکه Neomesh می‌تواند برخلاف فناوری‌های پیشین مانند Wi-Fi و Bluetooth، موضوعاتی از قبیل مصرف برق، حجم شبکه و  مشکل مدیریت و قابلیت اطمینان انتقال داده را برطرف کند. این فناوری به گونه‌ای طراحی شده است که متناسب با دنیای بی‌سیم جدید و شبکه حسگرهای کم‌مصرف IoT باشد.

علاوه بر این، Neomesh به صاحبان ساختمان اجازه می‌دهد در صورت تمایل به تدریج سامانه‌های خود را ارتقا دهند. یک راه‌اندازی افزایشی به کاهش سرمایه‌گذاری اولیه کمک می‌کند زیرا صاحب املاک فقط در زمان معین برای آنچه مورد نیاز است، هزینه پرداخت می‌کند.