همکاری مشترک برای تجاری‌سازی گرافن در حوزه باتری و بتن

با همکاری مشترک دو شرکت میسون گرافیت و توماس سوان، تجاری‌سازی فناوری گرافن در حوزه‌های مختلف نظیر باتری و بتن تسریع می‌شود.

شرکت میسون گرافیت (Mason Graphite Inc) سرمایه‌گذاری در بخش گرافن انجام داده است. این شرکت اقدام به راه‌اندازی بلک سوان گرافن (Black Swan Graphene Inc) کرده است که قرار است از طریق بلک سوان گرافن، دارایی‌های راهبردی مربوط به فناوری پردازش گرافن شرکت توماس سوان (Thomas Swan) را خریداری کند. توماس سوان یک شرکت شیمیایی برجسته در انگلستان است که در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد و امروزه به بیش از ۸۰ کشور جهان محصولات خود را صادر می‌کند.

در این سرمایه‌گذاری مشترک، میسون گرافیت و توماس سوان به ترتیب ۶۶٫۶۷ درصد و ۳۳٫۳۳ درصد از بلک سوان گرافن را در اختیار خواهند داشت.

از سال ۲۰۱۲، توماس سوان در حال توسعه فناوری پردازش گرافن است که از مقیاس آزمایشی تا مقیاس تجاری ارتقا یافته است. این فرآیند امکان تولید گرافن با عملکرد بالا با هزینه‌ای به اندازه کافی پایین را فراهم می‌آورد که باعث نفوذ سریع و تجاری‌سازی در کاربردهای صنعتی می‌شود که به حجم زیادی گرافن نیاز دارد. گرافن تولید شده توسط توماس سوان پس از آزمایش‌های کامل مشتری و احراز صلاحیت توسط شرکت‌های شناخته شده در سطح جهانی در بخش‌های مختلف تولید و لوازم الکترونیکی، به ویژه برای تلفن همراه، به دستاوردهای تجاری قابل توجهی دست یافته است.

نیاز به نوآوری در حوزه باتری به‌صورت مداوم وجود دارد تا انتظارات را در این حوزه برآورده سازد. استفاده از گرافن برای غلبه بر محدودیت‌های باتری‌های لیتیوم یون‌، از جمله دانسیته انرژی، چگالی قدرت و عملکرد دمای پایین از طریق استفاده از کربن‌های نوآورانه است. شرکت توماس سوان برای این منظور محصولاتی تولید کرده است.

پتانسیل استفاده از گرافن‌های این شرکت در حوزه باتری نیز اخیراً با اعلام توافق همکاری با شرکت جانسون متی (JM)، نشان داده شد تا از گرافن توسعه یافته توسط توماس سوان برای افزایش عملکرد کلی باتری‌های لیتیوم یون سنتی و نسل بعدی استفاده شود. جانسون متی، یکی از شرکت‌های بورس اوراق بهادار لندن است که پیشرو در زمینه فناوری‌های پایدار و مواد باتری نوآورانه است و انتظار می‌رود با فناوری خود بتواند کارایی خودروهای برقی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد و هزینه باتری آن‌ها را کاهش دهد.

علاوه‌بر این، گرافن را می‌توان در بتن استفاده کرد، در نتیجه بتن قوی‌تر، نفوذپذیری کمتر و ماندگاری بیشتری ایجاد کرد و می‌تواند در عین استفاده از حجم کمتر مصالح به مقاومت معادل برسد. از آنجا که بتن تقریباً ۸ درصد از انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای را بر عهده دارد، کاهش مصرف بتن در مبارزه با تغییرات آب و هوایی بسیار مهم است. بلک سوان گرافن از رابطه تجاری تثبیت شده و منحصر به فردی بین توماس سوان و کانکرین لیمیتید (Concrene Limited)، شرکت خصوصی فناوری‌نانو مستقر در بریتانیا که راه حلی مبتنی بر گرافن برای صنعت بتن ایجاد کرده است، سود خواهد برد.