جایگزینی نانویی برای باتری‌های فعلی: شارژ با سرعت 60 برابر، دوام سه برابر بیشتر

جایگزینی نانویی برای باتری‌های فعلی: شارژ با سرعت ۶۰ برابر، دوام سه برابر بیشتر

یکی از شرکت‌های استرالیایی باتری‌های یون آلومینیوم گرافنی ساخته است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای باتری‌های یون لیتیم فعلی باشد.

گروه تولید گرافن استرالیا (GMG) باتری گرافن-آلومینیوم-یون جدیدی ارائه کرده است که قرار است ۶۰ برابر سریع‌تر از باتری‌های لیتیوم-یون فعلی شارژ شود. در ابتدا قرار است این فناوری در باتری‌های سکه استفاده شود، اما از سال ۲۰۲۴ برای باتری‌های بزرگ در خودروهای برقی نیز استفاده خواهد شد.

GMG علاوه بر قابلیت شارژ سریع، وعده می‌دهد که یک سلول باتری قادر خواهد بود سه برابر بیشتر از بهترین سلول‌های مبتنی بر آلومینیوم انرژی ذخیره کند. گفته می‌شود که به لطف «مواد پایه پایدار»، این باتری‌ها پایدارتر و بازیافت آن‌ها آسان‌تر است. همچنین گفته می‌شود که باتری‌های سکه‌ای سه برابر بیشتر از نسخه‌های یون لیتیوم دوام داشته و تا ۳۰۰۰ چرخه شارژ/دشارژ را تحمل می‌کنند.

در گزارشی که در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده، آمده است دانسیته انرژی سلول GMG بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ Wh/kg و چگالی توان آن ۷۰۰۰ W/kg است.

GMG برای توسعه این فناوری از همکاری دانشگاه کوئینزلند استفاده می‌کند. این پروژه می‌تواند مزایای زیادی در زمینه ذخیره انرژی به همراه داشته باشد. قابلیت بازیافت فعلی باتری‌ها به‌دلیل خواص شیمیایی آن بسیار مشکل‌ساز است و باتری‌های مستعمل یک نگرانی بزرگ و چشمگیر از نظر ایمنی و بهداشتی در محیط‌زیست است. این پروژه یک نمونه عالی از همکاری دانشگاه و صنعت است. به گفته مسئولان این شرکت، باتری یون آلومینیوم با الکترودهای گرافن می‌تواند بازار باتری‌های قابل شارژ موجود را در اختیار بگیرد. در تولید باتری‌های یون لیتیوم مواد شیمیایی ویژه‌ای استفاده می‌شود که می‌توانند به محیط‌زیست آسیب برسانند. این پروژه دارای پتانسیل واقعی برای ارائه گزینه مناسب‌تر و سازگار با محیط‌زیست در بازار است.

به گفته کریگ نیکول، مدیرعامل GMG، گفته می‌شود که باتری سکه می‌تواند در ده ثانیه شارژ شود. این باتری‌ها آنقدر سریع شارژ می‌شوند که عملکردی شبیه به یک ابرخازن دارد.

نیکول این چشم‌انداز را برای باتری‌های جدید شرکت GMG دارد که آن‌ها می‌توانند همان شکل و ولتاژ باتری‌های یون لیتیوم فعلی را داشته باشند. مزیت داشتن شکل و ولتاژ مشابه با باتری‌های فعلی این است که باتری‌های یون گرافن-آلومینیوم می‌توانند جایگزین مستقیم باتری‌های لیتیوم-یون فعلی باشند.

علاوه‌بر این، نیکول می‌گوید که تاکنون هیچ مشکلی در زمینه دما وجود نداشته است. مدیر GMG می‌گوید: «احتمال بسیار زیادی وجود دارد که ما اصلاً به سرمایش یا گرمایش احتیاج نداشته باشیم.»