نتایج دلگرم‌کننده از واکسن نانویی ضد مالاریا

نتایج دلگرم‌کننده از واکسن نانویی ضد مالاریا

بررسی واکسن جدید مبتنی بر فناوری mRNA نشان می‌دهد که این واکسن در مدل‌های حیوانی مقاومت در برابر مالاریا ایجاد می‌کند.

محققان آمریکایی واکسن جدیدی را براساس فناوری mRNA ایجاد کرده‌اند. این واکسن با استفاده از پروتئین سیرکوم اسپوروزوئیت Plasmodium falciparum ساخته شده‌است، گونه انگلی که عامل مالاریا بوده و باعث مرگ و میر افراد زیادی در جهان می‌شود.

با این حال، به جای تجویز مستقیم پروتئین، در این رویکرد از mRNA همراه با نانوذره لیپیدی که از تخریب زودرس محافظت می‌کند و به تحریک سیستم ایمنی کمک می‌کند، استفاده شده‌است تا سلول‌ها را وادار کند خود پروتئین سیرسپوروزوئیت را کد کنند.سپس این پروتئین‌ها پاسخ محافظتی در برابر مالاریا ایجاد می‌کنند اما در واقع نمی‌توانند باعث عفونت شوند.

دکتر ایولینا آنگوف، محقق این پروژه در این باره می‌گوید: «موفقیت‌های اخیر واکسن‌های ضد کرونا مزایای پلتفورم‌های مبتنی بر mRNA را مشخص می‌کند، به ویژه طراحی بسیار هدفمند، تولید انعطاف‌پذیر و سریع و توانایی در ارتقاء واکنش‌های ایمنی قوی به‌گونه‌ای که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.»

آنگوف افزود: «هدف ما این است که این پیشرفت‌ها را به یک واکسن ایمن و موثر علیه مالاریا تبدیل کنیم.»

این یافته‌ها در مجله npj Vaccines منتشر شده‌است.

ساخت واکسن ایمن و موثر برعلیه مالاریا مدت‌هاست که برای دانشمندان هدف مبهمی بوده است. پیشرفته‌ترین واکسن مالاریا واکسنی به نام RTS,S است. این واکسن بر ساس پروتئین سیرکوم اسپوروزوئیت P. falciparum، خطرناک‌ترین و گسترده‌ترین گونه انگل مالاریا ساخته شده‌است.

در حالی که RTS,S یک اقدام متقابل تأثیرگذار در مبارزه با مالاریا است، مطالعات میدانی کارآیی و مدت زمان حفاظت محدود این واکسن را نشان داده است. محدودیت‌های مربوط به RTS,S و سایر واکسن‌های نسل اول مالاریا، دانشمندان را بر آن داشته است تا پلتفورم‌های جدید و رویکردهای نسل دوم واکسن‌های مالاریا را ارزیابی کنند.

کاترین مالوری، محقق WRAIR گفت: «واکسن ما سطح بالایی از حفاظت در برابر عفونت مالاریا را در موش‌ها بدست آورده است. در حالی که کارهای بیشتری قبل از آزمایش بالینی باقی مانده است، این نتایج دلگرم کننده نشان می‌دهد که ساخت واکسن مالاریا باکارایی بالا مبتنی بر mRNA قابل دستیابی است.»