آلیاژ آلومینیومی نانوساختار برای انتقال کاراتر برق

شرکت نانو‌آل (NanoAL)، که در بخش طراحی، توسعه و تجاری‌سازی آلیاژهای آلومینیومی نانوساختار با کارایی بالا تخصص دارد، اعلام کرد که گرنتی را از وزارت انرژی آمریکا برای برنامه «مواد بهبود یافته رسانا برای برنامه‌های مقرون به صرفه و پرشتاب برق» (CABLE) دریافت کرده است. هدف شرکت نانو‌آل این است که عملکرد آلومینیوم نسل بعدی خود را برای استفاده در این حوزه نشان دهد.

فناوری‌های جدید برای بهبود کارایی شبکه برق کشورها بسیار ضروری است. امروزه رایج ترین هادی انتقال ولتاژ بالا در آمریکا کابل تقویت شده با مواد رسانای آلومینیومی (ACSR) است. این فناوری از سیم‌های آلومینیومی نسبتاً خالص تشکیل شده است که در اطراف یک هسته فولادی قرار گرفته‌اند. این هسته فولادی دارای استحکام بالایی برای مقاومت در برابر وزن سنگین سیم رسانا است که از یک برج به برج دیگر گسترش می‌یابد.

با این حال، از آنجایی که فولاد رسانای ضعیف الکتریسیته است، تأثیر منفی بر رسانایی کلی کابل دارد. در این رقابت، شرکت نانو‌آل یک راه حل موفقیت‌آمیز با توسعه یک آلیاژ آلومینیومی فوق العاده با استحکام و رسانایی بالا ارائه می‌کند که به استحکام کششی ۵۰۰ مگاپاسکال و رسانایی الکتریکی تقریباً ۴۸ درصد مس استاندارد آنیل شده دست می‌یابد. استحکام ویژه آن بالاتر از هسته فولادی رایج است، در حالی که رسانایی آن تقریباً ۸ برابر بیشتر از فولاد است.

این آلیاژ آلومینیومی پیشرفته طراحی‌ مواد رسانای جدیدی را امکان پذیر می‌کند که به‌طور کامل هسته فولادی با استحکام بالا موجود در کابل ACSR را حذف می‌کند، در حالی‌که استحکام کابل را حفظ کرده و هدایت الکتریکی کلی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. این آلیاژ نانوساختار جدید عملکرد مورد نیاز شبکه برق را فراهم می‌کند.

دکتر نون وو مدیرعامل شرکت شرکت نانو‌آل در این باره می‌گوید: «این گرنت فناوری‌های اصلی شرکت نانو‌آل را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد که بر عملکرد، اقتصاد و مقیاس‌پذیری آلیاژهای آلومینیومی تمرکز دارد. مواد ما یک جزء حیاتی برای بهبود شبکه برق برای دهه‌های آینده هستند و این جایزه به پیشبرد فناوری ما به سمت پذیرش در بازار کمک می‌کند.»

شرکت نانو‌آل یک شرکت تحقیقاتی است که به طراحی، توسعه و تجاری‌سازی آلیاژهای آلومینیومی با کارایی بالا براساس مواد نانوساختار می‌پردازد. شرکت نانو‌آل چندین محصول نوآورانه را توسعه داده است که عملکرد و اقتصادی فوق‌العاده‌ای را برای کاربردهای سیم، کابل، ورق و ریخته‌گری و خانواده آلیاژهای آلومینیوم پودری Addalloy® ارائه می‌کنند. شرکت نانو‌آل یکی از شرکت‌های تابعه Unity Aluminium است.

گرنت ۴٫۵ میلیون دلاری CABLE محققان و مخترعان را تشویق می‌کند تا مواد پیشرفته رسانا توسعه دهند و تولید کنند. گروه‌های شرکت‌کننده در این رقابت باید مواد رسانای مقرون به صرفه‌ای بسازند که پیشرفت‌های قابل توجهی در رسانایی نشان داده و سازندگان آمریکایی را قادر به جهش به سمت مواد نسل بعدی می‌کند.