درخواست سریلانکا از هند برای صادرات نانو اوره پس از شناسایی آلودگی در کودهای چینی

وزارت کشاورزی سریلانکا (SL)، کود آلی بسیار آلوده ارسال شده توسط چین را شناسایی کرد و خرید این کودها را از چین لغو کرد و از هند درخواست کرد کود مایع نانو اوره به این کشور صادر کند.

نمونه‌های کود آلی توسط گروه چینگدائو سیوین بیوتکنولوژی (Qingdao Seawin Biotech Group Co.)، چین در آگوست ۲۰۲۱ ارسال شد. چینگدائو سیوین بیوتکنولوژی برای واردات کود از طریق مناقصه انتخاب شده بود و هنگامی که نمونه‌ها مورد آزمایش قرار گرفتند، مشخص شد که آن‌ها آلوده هستند.

پس از اعلام آلوده بودن کودها توسط سریلانکا، چین به این تصمیم پاسخ داد و تصمیم وزارت کشاورزی سریلانکا را “عجولانه” خواند. طبق گزارش‌ها، نمونه‌ها دو بار مورد آزمایش قرار گرفتند و همچنان آلوده بودند. با وجود این، شرکت چینی ۱۲۱۵۰ تن کود را از بندر چینگدائو به بندر سنگاپور بارگیری و ارسال کرد که این کار برای وزارت کشاورزی سریلانکا غافلگیرکننده بود.

اداره بنادر سریلانکا گفت که وزارت کشاورزی به آن‌ها دستور داده است که از تخلیه کود در هر بندری جلوگیری کنند و کشتی‌ چینی باید بازگردند. با این حال، هیچ شفافیتی در مورد ترانزیت این کشتی به چین وجود ندارد.

در همین حال، دفتر اقتصادی و بازرگانی سفارت چین، بانک ملی سریلانکا را به‌دلیل عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به کود، در لیست سیاه قرار داد. سفارت چین در کلمبو به تمامی شرکت‌های چینی نسبت به پذیرش هرگونه اعتبار اسنادی از بانک‌های این کشور هشدار داد.

شرکت دولتی کود سیلان پس از تشخیص آلوده بودن محموله کود، حکم دادگاه را برای جلوگیری از پرداخت ۴٫۹ میلیون دلار به چینگدائو سیوین بیوتکنولوژی دریافت کرده بود. این دستور، بانک سریلانکایی را از پرداخت به نفع شرکت چینی منع می‌کرد.

دفتر رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا گفته است که بخش نظارتی سریلانکا نمونه‌هایی از کشتی چینی را آزمایش کرده و “وجود ارگانیسم‌ها، از جمله انواع خاصی از باکتری‌های مضر” را تایید کرده است.

وزارت کشاورزی سریلانکا خرید کود چینی را لغو کرد و این وزارتخانه از هند برای واردات کود مایع نانو اوره به ارزش ۹ میلیارد روپیه درخواست کرد.

هند تاکنون ۴۵۰۰۰ لیتر کود مایع نانو اوره که در ۹۰۰۰۰ بطری پر شده، از طریق هواپیما به سریلانکا صادر کرده است. مدیر کل دپارتمان کشاورزی، دکتر آجانتا دی سیلوا به هند اعلام کرد که ۲٫۱ میلیون لیتر اوره نیاز خواهند داشت.

چین این گزارش را به چالش کشید و کشتی‌های کود خود را به زور به سریلانکا فرستاده است.