پیشنهاد ۳ موضوع استاندارد جدید از سوی ایران در نشست کمیته بین‌المللی استانداردهای فناوری نانو

اجلاسیه کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO/TC۲۲۹)، از تاریخ ۸ الی ۱۹ ماه نوامبر ۲۰۲۱ (۱۷ الی ۲۸ آبان‌‌ماه ۱۴۰۰) با حضور فعالانه نمایندگان کشور ایران و بیش از ۲۰ کشور دیگر عضو این کمیته در حال برگزاری است. با توجه به شرایط شیوع بیماری کوید ۱۹، این اجلاسیه نیز مشابه سه دوره قبل به صورت آنلاین برگزار می‌شود. در این اجلاسیه دو پیش‌نویس استاندارد که با مسئولیت ایران در حال تدوین و توسعه است، در کمیته بین‌المللی ارائه شد و متخصصان و کارشناسان حاضر در جلسات از سایر کشورها، به  بحث و تبادل نظر در مورد این پیش‌نویس‌ها پرداختند.

با اجماع متخصصان حاضر در این جلسات مقرر شد که این دو پیش‌نویس استاندارد برای رای‌گیری کشورهای عضو ارسال شود. عناوین این دو استاندارد بین‌المللی به شرح زیر است:

  • فناوری نانو – سطوح و پوشش‌های فوق آب‌گریز – تعیین مشخصات و ارزیابی عملکرد
  • فناوری نانو – منسوجات حاوی نانومواد و نانوساختارها – ارزیابی عملکرد فوق آب‌گریزی و دوام

همچنین در این اجلاسیه، به‌صورت اولیه تدوین استاندارد با سه موضوع جدید از سوی ایران در کمیته TC۲۲۹ پیشنهاد شد که مورد استقبال متخصصان حاضر قرار گرفت. عناوین پیشنهادی این سه استاندارد عبارت است از:

  • فناوری نانو – نانوامولسیون‌های حاوی mRNA برای کاربردهای پزشکی – تعیین مشخصات و روش‌های اندازه‌گیری
  • پایش پایداری ساختاری پروتئین‌های در معرض نانومواد با استفاده از روش طیف سنجی جرمی MALDI-TOF
  • نانوسوسپانسیون‌های طلای تلفیق شده با سیستم‌های بیولوژیک – تعیین مشخصات و روش‌های اندازه‌گیری

علاوه بر پیشنهادهای جدید ارائه شده از سوی ایران، ۲ موضوع استاندارد دیگر که پیشنهاد آن‌ها در اجلاس قبلی ارائه شده بود، در مرحله رای‌گیری توسط کشورهای عضو کمیته بین‌المللی می‌باشد. در صورتی که این ۲ موضوع استاندارد در رای‌گیری مورد پذیرش اعضا قرار گیرد، تدوین آن‌ها با مسئولیت ایران آغاز خواهد شد. موضوع این دو استاندارد به صورت زیر می‌باشد:

  • ارزیابی عملکرد سوسپانسیون‌های ضدعفونی‌کننده حاوی نانومواد مورد استفاده برای حذف کوید ۱۹ از سطوح
  • تشخیص رهایش نانواشیا در ماسک‌های تنفسی ساخته شده با استفاده از فناوری نانو

اجلاسیه‌های دوره‌‌ای کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو ایزو هر شش ماه یکبار برگزار می‌شود و هدف از این اجلاس‌ها، تعیین سیاست‌ها و برنامه‌‌های کاری این کمیته برای تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو و بحث و بررسی در مورد پروژه‌ها و پیشنهادهای استاندارد ارائه شده از طرف کشورهای عضو اصلی است. همچنین رسیدن به اجماع جهانی در مورد موضوعات جدید کاری و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه تدوین استانداردهای فناوری نانو از دیگر اهداف این اجلاس‌هاست.
تاکنون ۹ استاندارد بین‌المللی در حوزه فناوری نانو با مسئولیت ایران و با بهره‌مندی از دانش و تجربه متخصصان ایرانی تدوین و منتشر گردیده و دهمین آن‌ها نیز با موضوع ارزیابی سمیت و جذب زیستی نانومواد تولید شده در حالت سوسپانسیون، نهایی شده است که به زودی توسط سازمان ایزو منتشر خواهد شد.