استفاده از فناوری‌ نانو برای تنظیم دمای ماهواره

یک استارت‌آپ بریتانیایی در حال توسعه فناوری‌ نانو به منظور افزایش توانایی ماهواره‌ها در تنظیم دمای خود است.

فضا معمولا شرایط خشن و غیرمتعارفی دارد و دمای موجود در فضا نیز بسیار متغییر است. بین خورشید و زمین، یک ماهواره می‌تواند تغییرات دمایی بیش از ۴۰۰ درجه سانتیگراد را تجربه کند.

اثرات گرم یا سرد شدن بیش از حد ماهواره می‌تواند بسیار گسترده باشد، از قطع شدن برنامه‌هایی که هر روز استفاده می‌کنیم تا تأثیر چشمگیر بر خدمات ضروری، از جمله این اثرات است. در حال حاضر، گزینه‌های مدیریت حرارتی چندان بهینه نیستند. این راهکارها بزرگ، سنگین و مستلزم مصرف انرژی بالا هستند که می‌تواند به سرعت ذخایر برق ماهواره را کاهش دهد.

اکنون، یکی از استارت‌آپ‌های دانشگاه‌های منچستر، به نام اسمارت‌آی‌آر (SmartIR)، در حال ارائه یک راه‌حل مقرون‌ به‌صرفه است که تضمین می‌کند ماهواره‌ها بتوانند تشعشعات حرارتی را در صورت نیاز کنترل کنند.

تیم SmartIR یک پوشش هوشمند مبتنی بر گرافن برای ماهواره‌ها ایجاد کرده است که به آن‌ها اجازه می‌دهد انرژی حرارتی را در زمان واقعی مدیریت کنند، بسته به اینکه سطح ماهواره در سایه زمین یا در نزدیک‌ترین سمت به خورشید باشد.

این فناوری گرافنی راه حل بهینه‌تری نسبت به فناوری‌های رایج بوده زیرا سبک وزن است، مصرف انرژی پایینی دارد، می‌تواند به سرعت به تغییرات دما پاسخ دهد، در سراسر طیف مادون قرمز عمل می‌کند و شامل قطعات متحرک نمی‌شود.

اسمارت‌آی‌آر اکنون به مرکز انکوباتور تجاری آژانس فضایی اروپا در بریتانیا (ESA BIC UK) در آزمایشگاه دارزبری شورای تأسیسات علم و فناوری (STFC) پیوسته است.

این کار، شرکت اسمارت‌آی‌آر را قادر می‌سازد تا از بودجه و پشتیبانی موجود در فناوری‌های فضایی و ماهواره‌ای برای پیشبرد توسعه تجاری استفاده کند.

ESA BIC UK بخشی از بزرگترین برنامه رشد کسب و کار در جهان برای استارت آپ‌های فناوری فضایی است. این مرکز به بیش از ۱۰۰ کسب و کار در دستیابی به اهداف خود در توسعه محصولات و خدمات نوآورانه برای یک بازار جهانی و رقابتی فزاینده کمک کرده است.

پروفسور کوسکن کوکاباس، مدیر علمی SmartIR و یکی از بنیانگذاران این استارت‌آپ، توضیح داد: «نیاز آشکار به یک راه حل مقرون به صرفه وجود دارد که ماهواره‌ها را قادر می‌سازد دمای خود را به طور خودکار و در زمان واقعی تنظیم کنند.»

وی می‌افزاید: «استفاده از فناوری گرافن در صنعت فضایی فرصتی عالی برای ارتقای قابلیت‌های سیستم‌های مدیریت حرارتی فعلی به سطح جدیدی است و در عین حال مصرف برق ماهواره‌ای و هزینه آن را کاهش می‌دهد. تمرکز اصلی فعلی ما بر روی آزمایش و اعتبار سنجی فناوری ثبت اختراع برای برآورده کردن الزامات صنعت فضایی است. این که به عنوان بخشی از ESA BIC UK باشیم، با دسترسی به بودجه‌ای مناسب، امکانات فضایی، پشتیبانی تجاری و فرصت‌های همکاری ارزشمند، برای ما بسیار مهم است.»