تولید صنعتی رنگ‌های رسانای حاوی نانولوله‌کربنی

یکی از تولیدکنندگان بزرگ نانولوله‌های کربنی، از این مواد برای تولید رنگ‌های رسانای حرارتی استفاده می‌کند.

شرکت او‌سی‌اس‌آی‌ال (OCSiAl)، تامین‌کننده نانولوله‌های کربنی با خلوص بالا، توانست با جایگزینی افزودنی‌های کربن رسانای استاندارد، که غلظت کاری آن‌ها حدود ۲۵ درصد وزن کل ترکیب بود، با ۰٫۵ درصد وزنی نانولوله‌های کربنی، به افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد رنگ رسانای حرارتی خود دست یابد. این رنگ از طریق یک لایه پوششی بسیار نازک روی دیوارها یا پانل‌ها اعمال می‌شود. الکترودهای مسی جریانی بین ۱۲ تا ۲۴ ولت را تامین می‌کنند که طبق گزارش‌ها برای گرم کردن رنگ تا دمای ۴۰ درجه سانتیگراد کافی است، اما همچنان برای تماس انسان ایمن است. ولادیمیر کراوچنکو، معاون توسعه و پشتیبانی مواد ترموپلاستیک، ترموست و مصالح ساختمانی در شرکت او‌سی‌اس‌آی‌ال، می‌گوید: «در مقایسه با کربن سیاه، گرافیت یا قطعات فلزی، نانولوله‌های کربنی به دست آوردن قوام یکنواخت‌تر رنگ را ممکن می‌سازند و تأثیری در ویژگی‌های عملکردی رنگ ندارند. این موضوع نکته کلیدی برای تولیدکنندگان بوده، توانایی سرعت بخشیدن به تولید و کاهش هزینه‌ها و در عین حال بهبود در خواص محصولات نهایی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

گفته می‌شود رنگ و لاک حاوی نانولوله کربنی برای گرمایش منازل، مرحله توسعه را پشت سر گذاشته‌اند و از طریق پانل‌های گرمایش سازگار با محیط زیست و رنگ‌های رسانا وارد بازار می‌شوند.

نانولوله‌های کربنی را می‌توان تقریباً در همه انواع پوشش‌ها، از جمله پوشش‌های پودری، فیلم‌های حرارتی، پرایمرهای خودرو، پوشش‌های اپوکسی و پلی‌اورتان، آسترها و پوشش‌های ژل‌های مختلف استفاده کرد که این به دلیل هدایت الکتریکی بالا، استحکام و غلظت کاری کم این مواد است.

این شرکت چندی پیش کنسانتره‌های نانولوله‌کربنی تک‌جداره برای فرمولاسیون‌های پوشش‌دهی پودری را به مجموعه محصولات نانولوله‌ای خود اضافه کرده است. با افزودن تنها ۰٫۲ درصد وزنی از کنسانتره نانولوله مقاومت سطح به ۱۰۶ Ω/sq می‌رسد، اما رنگ، کیفیت سطح، عملکرد رئولوژیکی و مکانیکی رزین اپوکسی همچنان بدون تغییر می‌ماند. تولیدکنندگان پوشش اپوکسی به‌طور خاص توانایی نانولوله‌های کربنی را در حفظ خواص مکانیکی و رئولوژیکی ترکیب اصلی دریافته‌اند که این امر به لطف مورفولوژی منحصر به فرد و نرخ بارگذاری پایین نانولوله‌ها اتفاق می‌افتد. در برخی از کاربردهای خاص، نانولوله‌ها موجب کاهش هزینه تولید‌کنندگان یا کاربران نهایی پوشش می‌شوند.

از زمان تاسیس شرکت OCSiAl، به‌طور دائم، بازار نانولوله‌های کربنی توسط این شرکت رهبری می‌شود زیرا این شرکت صاحب بزرگ‌ترین فناوری مقیاس‌پذیر برای سنتز صنعتی نانولوله‌های کربنی است.