کارآزمایی بالینی نانوواکسن ضد ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)

مدرنا واکسن ضد ویروس سنسیشیال تنفسی را مورد کارآزمایی بالینی قرار می‌دهد، واکسنی که حاوی پروتئین و توالی کدون بهینه شده بوده و همچنین از نانوذرات لیپیدی (LNP) مشابه واکسن کووید-۱۹ این شرکت استفاده می‌کند. مدرنا بسته به اپیدمیولوژی RSV، مکان‌های آزمایش مختلفی را انتخاب می‌کند و انتظار می‌رود که نزدیک به ۳۴۰۰۰ نفر را برای این کارآزمایی ثبت‌نام کند.

شرکت مدرنا (Moderna) که توسعه‌دهنده فناوری نانوذرات لیپیدی است، انتظار دارد نزدیک به ۳۴۰۰۰ نفر برای کارآزمایی که در چندین کشور انجام خواهد شد، ثبت‌نام کنند. مدرنا اولین آزمون فاز II/III واکسن mRNA-1345 خود را برای مقابله با ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) اجرا خواهد کرد.

این واکسن تک دوز mRNA، یک گلیکوپروتئین F پیشفیوژن را کد کرده و پاسخ آنتی‌بادی خنثی‌کننده برتری را ایجاد می‌کند. هدف اصلی فاز دوم، ارزیابی ایمنی واکسن نامزد RSV در بزرگسالان بالای ۶۰ سال برای شروع بخش فاز III است.

در همین حال، هدف اولیه بخش فاز III کارآزمایی، ارزیابی کارآیی و ایمنی mRNA-1345 در شرکت‌کنندگان در همان گروه سنی است. استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا گفت: «ما معتقدیم که واکسن ضد RSV می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت عمومی داشته باشد، زیرا RSV یک نیاز جهانی برآورده نشده جدی است. علاوه بر این، ما معتقدیم که واکسن‌های ترکیبی علیه چندین پاتوژن تنفسی می‌تواند این اطمینان را ایجاد کنند که افراد به طور کامل واکسینه شده‌اند و منجر به مزایای طولانی مدت برای سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی شود و از افراد در برابر تعداد بیشتری از بیماری‌های ویروسی تنفسی محافظت کند.»

این شرکت به تازگی داده‌های موقتی از آزمایش فاز اول واکسن را که در بزرگسالان بین ۶۵ تا ۷۹ سال انجام شده به اشتراک گذاشته است.

نتایج نشان داده است که یک دوز واحد mRNA-1345 50 میکروگرم، ۱۰۰ میکروگرم یا ۲۰۰ میکروگرم، میزان آنتی بادی خنثی کننده علیه RSV-A و RSV-B را به ترتیب تقریباً ۱۴ و ده برابر افزایش می‌دهد. مدرنا همچنین خاطرنشان کرد که در طول ماه اول، یک دوز واحد واکسیناسیون mRNA-1345 50 میکروگرم، ۱۰۰ میکروگرم یا ۲۰۰ میکروگرم در افراد مسن‌تر به خوبی تحمل می‌شود.

علاوه بر این، mRNA-1345 از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در ماه اوت امسال برای RSV در بزرگسالان بالای ۶۰ سال مجوزی دریافت کرده است.