رنگ نانویی بدنه کشتی‌ها را محافظت می‌کند

شرکت گرافیت اینوویشن اند تکنولوژیز (Graphite Innovation and Technologies) رنگ‌های نانویی تولید کرده که می‌تواند روی سطح کشتی‌ها را پوشانده و از خوردگی بدنه کشتی محافظت کند. همچنین این رنگ‌ها مانع از تشکیل رسوبات روی بدنه کشتی شده و مصرف سوخت را بهینه می‌کند. این رنگ به صورت آزمایشی روی بدنه کشتی‌های ماهیگیری استفاده شده و نتایج قابل توجهی به دست آمده است. قرار است این رنگ‌های نانویی روی بدنه کشتی‌های بزرگتر استفاده شود.

قرار است این رنگ نانویی فوق العاده صاف که در نوا سوشیا ساخته شده، در سال ۲۰۲۲ روی کشتی‌های بزرگ مورد آزمایش شود. این یکی از سخت‌ترین آزمایش‌ها برای سنجش میزان مقاومت رنگ روی بدنه کشتی خواهد بود.

در این رنگ‌ها از گرافن به‌عنوان پایه رنگ بدنه استفاده می‌شود که ترکیبی قوی، لغزنده و غیرسمی است. این پوشش به جلوگیری از رسوب دریایی کمک می‌کند. زمانی که موجودات آبزی به بدنه می‌چسبند میزان اصطکاک بدنه کشتی را با آب افزایش می‌دهند، این رنگ موجب جلوگیری از چسبیدن این آبزیان می‌شود، بنابراین جریان آب را در مقابل کشتی بهبود می‌بخشد و آن را کارآمدتر می‌کند.

آزمایش‌های انجام شده قبلی بر روی شش کشتی ماهیگیری در نوا سوشیا، کاهش ۲۰ درصدی در مصرف سوخت را نشان می‌دهد.

اکنون قرار است که این رنگ نانویی روی بدنه کشتی‌های بسیار بزرگ‌تر استفاده شود، از جمله کشتی ۱۹۳ متری Oceanex Sanderling، یک کشتی حمل بار که محموله‌ها را به نیوفاندلند و لابرادور می‌برد و همچنین کشتی ۶۰ متری از Baffin در لیست کشتی‌هایی هستند که قرار است این رنگ روی آن‌ها آزمایش شود.

مو آلگرمزی، مدیر گرافیت اینوویشن اند تکنولوژیز  گفت: «کشتی‌هایی که توسط Oceanex و Baffin Fisheries اداره می‌شوند، کشتی‌های بزرگ‌تری هستند که با سرعت بسیار بالاتری نسبت به کشتی‌های ماهیگیری کوچک ساحلی که قبلاً تحت قرارداد ما با Transport Canada آزمایش شده‌اند، حرکت می‌کنند. این موارد بسیار بیشتر قابل مقایسه با کشتی‌های حمل و نقل بزرگی هستند که ما به‌عنوان مشتریان کلیدی آن‌ها را هدف قرار می‌دهیم، زیرا ناوگان حمل و نقل بیشتر علاقمند به کاهش هزینه‌های سوخت و بهبود اثرات زیست محیطی خود هستند.»

ناوگان Oceanex متشکل از سه کشتی، تقریباً نیمی از محموله را هر سال در استان نیوفاندلند و لابرادور جابجا می‌کند.

متیو هاینز، معاون اجرایی Oceanex گفت: «ما فکر می‌کنیم که این پوشش در مقایسه با پوشش دیگری که امروز روی کشتی وجود دارد، اثربخش‌تر باشد. این یک کشتی فولادی است که در آب نمک کار می‌کند و از یخ و چیزهای مختلف عبور می‌کند. ما باید مطمئن شویم که بدنه محافظت شده است. چنین کشتی باید کارآمد عمل کند، به این معنی که ما نمی‌توانیم رشد یا رسوب را روی بدنه شاهد باشیم.»

او انتظار دارد که این پوشش حداقل سه سال دوام بیاورد. هر دو شرکت در نهایت به‌دنبال پوششی بادوام هستند که کارایی انرژی بالایی را ارائه دهد.

در مجموع ۹ کشتی به‌عنوان بخشی از برنامه نوآوری Ocean SuperCluster دولت فدرال پوشش داده خواهند شد.