سرمایه‌گذاری برای توسعه پلتفورم درمان بیماری‌های چشم و کبد

چندین صندوق سرمایه‌گذار خطرپذیر ۱۱۵ میلیون دلار روی استارتاپ سالیوجین تراپیوتیکس (SalioGen Therapeutics) سرمایه‌گذاری کردند، استارت‌آپی که روی درمان بیماری‌های چشم و کبد فعالیت دارد.

سالیوجین تراپیوتیکس به سرعت در حال حرکت است. ده ماه پس از خروج از فاز اول توسعه، با ۲۰ میلیون دلار سرمایه در سری A، این شرکت مستقر در ماساچوست، ۱۱۵ میلیون دلار دیگر برای تأمین بودجه فعالیت‌های خود جمع‌آوری کرد، بودجه‌ای که قرار است روی توسعه داروهای ژنتیکی هزینه شود.

این بودجه ۱۱۵ میلیون دلاری روی پلتفرمی هزینه می‌شود که برای غلبه بر محدودیت‌های رویکردهای موجود مانند ویرایش ژن و درمان‌های ژن مبتنی بر ناقل ویروسی طراحی شده است. پلتفرم سالیوجین تراپیوتیکس بر اساس آنزیم به نام سالیوگاز شکل گرفته است که هدف آن ادغام توالی‌های DNA در ژنوم بدون ایجاد گسستگی دو رشته‌ای یا تکیه بر مسیرهای ترمیم میزبان یا نوترکیبی همولوگ است.

سالیوجین تراپیوتیکس قصد دارد با فناوری خود RNA کدکننده سالیوگاز را تجویز کند، در نتیجه اطمینان حاصل شود که این آنزیم فقط به صورت موقت بیان می‌شود و توالی DNA مورد نظر در داخل نانوذرات لیپیدی وارد می‌شود. استفاده از نانوذرات لیپیدی، برخلاف ناقل‌های ویروسی که امروزه استفاده می‌شود، می‌تواند سقف اندازه محموله ژنتیکی را حذف کند و فرصت‌هایی را برای درمان بیماری‌های بیشتر و تسهیل دوز مجدد با کاهش خطر پاسخ ایمنی ایجاد کند.

سرمایه‌گذاران این شرکت بسیار به آینده این فناوری امیدوار هستند. GordonMD Global Investments و EPIQ Capital Group با حمایت یک سندیکا که سرمایه‌گذاران جدیدی مانند Fidelity Management & Research Company را در خود دارد، روی این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

فناوری پیشرفته شرکت سالیوجین تراپیوتیکس، بیماری‌ نادر ژنتیکی چشم به نام Stargardt و سه نشانگر مرتبط با کبد هیپرتری گلیسیریدمی، لیپوپروتئین (a) و کلسترول بالای خون را هدف قرار می‌دهد.

سالیوجین تراپیوتیکس دارای برنامه‌هایی برای توسعه روش‌های درمانی برای مقابله با سایر بیماری‌های چشمی و اختلالات لیپیدی ارثی و همچنین پروژه‌هایی است که بیماری‌های قلب، ریه، مغز استخوان و کلیه را هدف قرار می‌دهد.

این بودجه، سالیوجین تراپیوتیکس را قادر می سازد تا تحقیقات پیش بالینی خود را توسعه دهد و در عین حال به توسعه پلت فرم خود و ایجاد قابلیت‌های تولید و اتوماسیونی که برای پشتیبانی از پیشرفت چشم انداز خود نیاز دارد، ادامه دهد.