استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌ نانو برای تشخیص حرکات دست و چشم

دو دستاورد اخیر، توسعه فناوری ردیابی حرکت دست و چشم را یک گام به جلو برده است. در اولین تحقیق محققان چینی الگوریتمی برای ردیابی حرکت دست ارائه کرده‌اند و در دومین دستاورد، شرکت سمالیتیکس موفق به ساخت نانوحسگری دقیق برای ردیابی حرکت چشم شده است.

یک الگوریتم جدید برای تشخیص حرکات دست توسط تیمی از محققان دانشگاه سان یات سن در گوانگژو در تلاش برای غلبه بر بار محاسباتی بالا، سرعت و دقت کم و تعداد محدود حرکات قابل تشخیص ایجاد شده است.

این تیم به رهبری  ژی‌یی یو، مقاله‌ای را منتشر کرده است که در آن الگوریتم تشخیص حرکت دست “برای محاسبات لبه کارآمد” تشریح شده است. این الگوریتم برای تشخیص حرکت در دستگاه‌های مختلف با ۹ حرکت قابل شناسایی توسط نرم‌افزار در نظر گرفته شده است.

یو می‌گوید الگوریتم‌های قدیمی نمی‌توانند اشکال مختلف دست‌ها را تفسیر کنند، بنابراین این تیم الگوریتمی ارائه کرده است.  یو می‌گوید: «مرحله پیش‌شناخت ژست‌ها نه تنها تعداد محاسبات و منابع سخت‌افزاری مورد نیاز را کاهش می‌دهد، بلکه سرعت تشخیص را بدون به خطر انداختن دقت بهبود می‌بخشد.»

الگوریتم حاصل دقت بلادرنگ تا ۹۴ درصد را نشان داده است. سومالیتیکس (Somalytics)، طراح حسگرهای حوزه فناوری‌ نانو می گوید که یک حسگر خازنی ایجاد کرده است که کوچکترین حسگر جهان است که قادر به تشخیص ژست برای استفاده در رابط‌های دیجیتال، نظارت بر سلامتی و برنامه‌های ایمنی است. این حسگر با استفاده از یک کاغذ ۱ میلی‌متری از جنس نانولوله‌های کربنی ساخته شده است.

مانیتور حرکتی SomaControl و حسگر سه‌بعدی انعطاف‌پذیر SomaSense در نمایشگاه Consumer Electronics (CES) در لاس وگاس به نمایش گذاشته شده است.

این استارت‌آپ می‌گوید که حسگرهای کامپوزیت کاغذ نانولوله کربنی (CPC) صد برابر کوچک‌تر و ۱۰ برابر سریع‌تر از حسگرهای خازنی موجود هستند. این حسگرها می‌توانند حضور یک فرد را از فاصله ۲۰ سانتی‌متری تشخیص دهند.

سومالیتیکس می‌گوید حسگرهای آن‌ها به اندازه‌ای حساس هستند که می‌توانند چندین اینچ از خود حسگر فاصله داشته باشند، که کاربردهای متنوعی را به آن‌ها می‌دهد و می‌تواند برخی از بهترین گجت‌های خانه هوشمند را در آینده تامین کند.

باربارا بارکلی، مدیرعامل سومالیتیکس می‌گوید که حسگرهای خازنی کاربردهای بالقوه گسترده‌ای در بهبود ردیابی چشم دارند.

بارکلی که یک متخصص بین‌المللی شناخته شده در فناوری ردیابی چشم است، می‌گوید: «حسگرهای سومالیتیکس دوران جدیدی را برای ادوات پوشیدنی ردیابی چشم باز خواهند کرد، زیرا این حسگرها مبتنی بر دوربین نیستند. سرعت پردازش کمتر از سه میلی‌ثانیه است و نرخ نمونه‌برداری ۱۰ برابر سریع‌تر از بهترین فناوری‌های موجود است. با حسگرهای سومالیتیکس، ردیابی چشم برای انجام تجربه «احساس واقعی» و «زمان واقعی» که کاربران واقعیت افزوده و مجازی مدت‌ها منتظر آن بودند، تکامل می‌یابد.