گسترش توسعه فناوری بتن نانویی در نیوزلند

شرکت جی‌تی‌ام اکشن (GtM Action) و سی‌او کانکریت (C&O Concrete) روی بتن تقویت‌شده با گرافن همکاری می‌کنند تا این بتن‌ها بتوانند وارد صنایع نیوزلند شوند.

شرکت جی‌تی‌ام اکشن، ارائه‌دهنده فناوری گرافن مستقر در نیوزلند با شرکت سی‌او کانکریت، سازنده بتن پیش ساخته همکاری می‌کند تا بتن تقویت‌شده با گرافن را به بازار عرضه کند.

شرکت جی‌تی‌ام اکشن حقوق توزیع مواد گرافنی تولید شده توسط فرست گرافن مستقر در استرالیا را دارد، که طبق گزارش‌ها (در مطالعات انجام شده توسط فرست گرافن) تا ۵۹٪ بهبود در استحکام فشاری و ۳۳ درصد بهبود مقاومت کششی بتن را ایجاد می‌کند.

مایک اوگل، مدیرعامل شرکت جی‌تی‌ام اکشن گفت که چالش این است که این نتایج را از روی میز آزمایشگاه به مقیاس صنعتی برسانیم. اوگل گفت: «یکی از موانع اصلی تعیین چگونگی دستیابی به پراکندگی ثابت در سراسر مخلوط بتن بود. پس از غلبه بر این چالش، ما توانستیم به‌طور متوسط ​​۳۱ درصد بهبود مقاومت فشاری را در مقایسه با یک ترکیب کنترل استاندارد به دست آوریم.»

اوگل افزود که توانایی افزایش موفقیت آمیز تولید سیمان تقویت شده با گرافن در مقیاس صنعتی یک دستاورد مهم است و راه را برای این صنعت هموار می‌کند تا به‌طور چشمگیری ردپای CO2 خود را کاهش دهد.

او گفت: «افزایش استحکام به این معنی است که برای دستیابی به یکپارچگی سازه باید از مواد کمتری استفاده شود.»

با توجه به اینکه تولید سیمان و بتن سهم بزرگی در انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی دارند که بین ۶ تا ۸ درصد تخمین زده می‌شود و بتن یکی از پرمصرف ترین مواد روی زمین است، می‌توان مصرف مواد را حتی تا ۲۵ درصد کاهش داد. تنها برای صنعت بتن نیوزلند، این رقم معادل عملکرد ۲۳ میلیون درخت خواهد بود که کربن را طی ۱۰ سال از اتمسفر جذب کنند.»

مزایای دیگری نیز وجود دارد که گرافن برای صنعت بتن به ارمغان می آورد. با طراحی اختلاط خوب، این موارد می‌تواند شامل سرعت پخت سریع‌تر، کاهش نفوذ آب و کاهش ریزترک و شکستگی باشد.

به گفته اوگل، همکاری شرکت جی‌تی‌ام اکشن با سی‌او کانکریت این شرکت را قادر می‌سازد تا به سرعت گرافن را در مقیاس بزرگتر آزمایش کند. این امر امکان آزمایش سریع را در انواع محصولات فراهم کرد.

اوگل گفت: «تیم سی‌او کانکریت همچنین گزارش داده است که یک مزیت غیرمنتظره کشف شده در هنگام استفاده از بتن تقویت‌شده با گرافن، کارایی قابل توجه بهبود یافته آن است.»

تحقیقاتی که توسط فرست گرافن با همکاری دانشگاه ولنگانگ در نیو ساوت ولز انجام شده است نشان می‌دهد که بتن تقویت‌شده با گرافن مزایای قابل‌توجهی در محیط‌های خشن مانند تأسیسات تصفیه فاضلاب و کاربردهای آب نمک ارائه می‌کنند.

اوگل همچنین گفت که فاز دوم آزمایش برای شرکت جی‌تی‌ام اکشن شامل شناسایی پروژه‌هایی است که می‌توانند از مزایای جدید و هیجان‌انگیز گرافن برای ارائه صنایع بتن و ساختمان‌سازی گسترده‌تر نیوزلند بهره ببرند.