استفاده از آلومینیوم با پوشش نانوساختار ایرانی در تابلوهای راهنما حرم امام علی(ع)

به تازگی از ورق و پروفیل آلومینیوم با پوشش آندایز نانوساختار با مقاومت ویژه در برابر سایش و خوردگی در تولید تابلوهای راهنما در حرم حضرت علی (ع) در شهر نجف عراق استفاده شده است. این ورق‌ها در مجتمع آلومینیوم البرز تولید شده‌اند.

تابلوهای راهنما به دلیل عوامل محیطی همیشه در معرض فرسایش و خوردگی بوده و به صورت دوره‌ای نیاز به تعویض یا تعمیر دارند. چندی پیش تولیت آستان مقدس حرم حضرت امیرالمومنین (ع) در نجف اشرف تصمیم به استفاده از فناوری‌نانو در تابلوهای حرم گرفت و از این رو کار به یکی از شرکت های مجری و سازنده ی تابلو های راهنما سپرده شد. این شرکت از ورق و پروفیل آلومینیوم با پوشش آنودایز نانوساختار با مقاومت ویژه در برابر سایش و خوردگی که در مجتمع آلومینیوم البرز تولید می‌شود برای ساخت تابلوها استفاده کرد.

احسان بخشی، مدیر فنی و بازرگانی مجتمع آلومینیوم البرز می‌گوید: «برای تولید این تابلوها ابتدا با مجتمع آلومینیوم البرز تماس گرفته شده و پس از مشورت با تیم فنی، این کار از سوی مجتمع آلومینیوم البرز پیشنهاد و تایید شد. با توجه به نتایج جالب توجه استفاده از این ورق‌های آلومینیوم نانویی، رایزنی برای استفاده از این فناوری در حرم‌های مطهر دیگر نظیر حرم امام حسین (ع) انجام شده و به مرور از این محصول در دیگر اماکن مقدس شهرهای عراق استفاده خواهد شد. در ایران نیز مذاکراتی با آستان قدس صورت گرفته تا از این ورق‌ها برای تابلوهای راهنما در حرم امام رضا (ع) استفاده شود.»

مهندس بخشی درباره مزیت این فناوری می‌گوید: «ما با غوطه‌وری پروفیل و ورق در محلول الکترولیت منحصربه‌فرد و افزودن مواد خاص و اعمال انواع پارامتر الکتروشیمیایی ویژه، یک لایه سرامیکی خاص روی سطح پروفیل و ورق ایجاد می‌کنیم. این لایه سرامیکی از جنس اکسید آلومینیوم بوده که به صورت نانولوله‌های Al۲O۳ روی سطح آلومینیوم تشکیل می‌شوند. در واقع ما ضمن لایه‌برداری از روی سطح آلومینیوم یک لایه سرامیکی به روش اتصال کامپوزیتی روی آن ایجاد می‌کنیم که مقاومت ویژه‌ی بالایی در برابر خوردگی، سایش و دیگر خواص متمایز دارد.»

به گفته مدیر فنی و بازرگانی مجتمع آلومینیوم البرز تابلوهای ساخته شده با این محصولات هم از نظر بصری و طراحی و هم جنس مواد منحصر به فرد هستند.
این سبک تلفیقی برای اولین بار در دنیا در تابلو های راهنما پیشنهاد شد و در این مکان متعالی مورد استفاده قرار گرفت و با نام پارادایز به معنای بهشت ، نامگذاری شد .