راهکار مالزی برای مقابله با محصولات جعلی فناوری‌نانو

شرکت نانومالزیا (NanoMalaysia) قصد دارد تا برنامه نانووریفای (NANOVerify) را برای محافظت از مردم در برابر محصولات جعلی فناوری‌نانو پیاده‌سازی کند.

مالزی پتانسیل پیشگامی در تجاری‌سازی فناوری نانو در منطقه آسه‌آن را دارد و بر اساس سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این بخش، به عنوان قطب فناوری نانو در این منطقه شناخته می‌شود.

جان اسکندر حسن، از مدیران برنامه نانووریفای، گفت: «فناوری نانو با سرعتی سریع در حال پیشرفت است و کاربردهای مختلفی در صنایع  از جمله کشاورزی، بهداشت، پوشاک و ماشین‌آلات دارد. با این حال، این امر به اقدامات تجاری ناجوانمردانه‌ای منجر شده است که یکی از آنها محصولات جعلی است که هم عموم مردم و هم صنعت را به طور یکسان گمراه می‌کند.»

نانووریفای، یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به نانومالزیا است که تحت نظارت وزارت علوم، فناوری و نوآوری این کشور بوده و هدف آن محافظت از مردم در برابر محصولات جعلی فناوری‌نانو در مالزی است.

چالش‌های پیش روی نانووریفای عدم آگاهی و درک فناوری‌نانو، به‌ویژه در میان عموم مردم است. اسکندر حسن گفت: «با رشد فناوری نانو در مالزی، نیاز به یک طرح صدور گواهینامه محصولات نانو برای کاهش خطر فعالیت‌های تجاری شرکت‌ها و تولیدکننده‌هایی است که ادعاهای نادرست درباره محصولات نانو ارائه می‌کنند و هم عموم مردم و هم بخش صنعت را گمراه می‌کنند.»

به گفته وی، نانووریفای محصولات حاوی عناص نانویی را تایید می‌کند و اعتماد مصرف‌کننده و صنعت و همچنین اعتماد به محصولات نانو را افزایش می‌دهد. برنامه نانووریفای کاملاً داوطلبانه است، اما سطح بالایی از اعتماد مصرف‌کننده را تضمین می‌کند که محصولات تأیید نشده قادر به ارائه آن نیستند.

به عنوان اولین سازمان دارای گواهینامه نانو در مالزی، برنامه نانووریفای راهی برای اطمینان از ایمن بودن محصولات فناوری‌نانو در مالزی است. وی افزود: «فناوری نانو پتانسیل زیادی برای تغییر زندگی مردم به سمت بهتر شدن و بهبود کیفیت اساسی زندگی آنها دارد.»

اما محصولات تایید نشده می‌تواند منجر به خطراتی شود. جوهان گفت: «متاسفانه محصولات تقلبی نانویی، در کنار استفاده نادرست از آرم نانووریفای که بر روی محصولاتی که توسط ما تأیید نشده استفاده می‌شود، به شدت زیاد است».

وی گفت: «ما به دنبال آموزش مردم و صاحبان برند در مورد اهمیت گواهی‌نامه نانووریفای هستیم تا از محیط ایمن‌تر و مساعدتر برای شکوفایی فناوری نانو در مالزی اطمینان حاصل کنیم.»

دولت مالزی به تازگی سیاست ملی فناوری نانو ۲۰۲۱-۲۰۳۰ را برای ایجاد یک اکوسیستم فناوری نانو پویا و پیشرو با هدف ایجاد درآمد ۱٫۲۵ تریلیون رینگیت تا سال ۲۰۳۰ منتشر کرده است.