همکاری مالزی و هند برای تجاری‌سازی و توسعه فناوری ‌نانو

در قالب یک برنامه همکاری مشترک، قرار است دو کشور هند و مالزی روی تجاری‌سازی و توسعه فناوری ‌نانو کار کنند. مالزی به‌دنبال تقویت صادرات فناوری است.

نانومالزیا (NanoMalaysia Bhd) با ۱۰۰۰۰StartupsIndia، یکی از انکوباتورهای فناوری هند، قرارداد همکاری امضا کرد تا به همراه گروه Foodie Box مستقر در مالزی، پیشگامی تجاری‌سازی فناوری ‌نانو راه‌اندازی کنند.

رضال خیری احمد می‌گوید: «ما ۶۱ شرکت کوچک و متوسط (SMEs) و چند استارت‌آپ داریم که تحت برنامه‌ای که تدوین کردیم آماده همکاری هستند تا در قالب این برنامه ۵۵ حقوق مالکیت معنوی (IPRs) برای بهره‌برداری و مشارکت‌های فنی و تجاری به‌کار گرفته شود.»

نانومالزیا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این پیشگامی که شامل شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های مالزیایی است، قرار است که با بیش از ۱۰۰۰ شرکت نوپا و SME هندی وارد همکاری شوند.

رضال می‌گوید: «بدون این مشارکت، IPR‌های ما به همراه شرکت‌های تازه تاسیس و SME هندی، در حال حاضر در حال ایجاد ۱۸ میلیارد RM درآمد ناخالص ملی هستند.»

در سال ۲۰۲۰، هند با رشد سرسام‌آور تعداد استارت‌آپ از سال ۲۰۱۵ روبرو شده ‌است. در پنج سال گذشته، تعداد شرکت‌های نوپا در هر بخش ۴۰ تا ۴۵ درصد رشد داشته است. در مالزی، نزدیک به ۱۰۰ شرکت نوپا در برنامه تجاری‌سازی و صدور گواهینامه نانومالزیا بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ شرکت کردند.

رضال می‌گوید: «گسترش تجارت این شرکت‌ها از طریق این پلتفورم در هند تأثیر مشابهی از نظر ارزش صادرات فناوری در اقتصاد ما ایجاد خواهد کرد.»

۱۰۰۰۰StartupsIndia بزرگترین پلتفورم جامعه هند است که توسط سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ولی تأمین مالی می‌شود. هدف آن تسریع فعالیت‌های استارت‌آپ‌ها، SMEs (به ویژه در بخش‌های تولید و خدمات) و مشاغل داخلی است که توسط زنان کارآفرین از شهرهای کوچکتر هند تاسیس شده ‌است.

Foodie Box که سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی در حوزه فناوری ‌نانو را انجام خواهد داد، یک شرکت نوپا است که روی حوزه غذا تمرکز دارد. جیمی لی، مدیرعامل این گروه می‌گوید: «کسب و کار در حوزه فناوری ‌نانو توسط «صندوق سرمایه‌گذاری نانو» تأمین مالی می‌شود. انتظار می‌رود به زودی جزئیات مربوط به این صندوق سرمایه‌گذاری منتشر شود.»

براساس برنامه کشور مالزی برای تبدیل شدن به یک صادرکننده فناوری، نانومالزیا فعالیت‌های انتقال فناوری را از طریق ۱۰۰۰۰StartupsIndia آغاز می‌کند تا شرکت‌های نوپا و SMEهای هند را در بخش‌هایی مانند انرژی پاک، نساجی و کشاورزی فعال کند. انتظار می‌رود این طرح تا ۱ درصد به تولید ناخالص داخلی هند کمک کند.