توسعه اولین شارژر بی‌سیم مبتنی بر نانوفناوری

دو شرکت مالزیایی با همکاری یکدیگر اولین شارژر بی‌سیم فرکانس رادیویی مبتنی بر نانوفناوری را توسعه دادند. این دستگاه اولین شارژر از نوع خود در مالزی است و امکان شارژ غیرتماسی غیرالقایی از راه دور را در فاصله چند متری فراهم می‌کند و قابلیت تأمین انرژی دستگاه‌های تلفن همراه ۵ ولت را دارد.

شرکت اینهنس ترک (Enhance Track)، یکی از شرکای فناوری شرکت نانومالزیا برهد (NMB; NanoMalaysia Berhad) در تلاش برای تجاری‌سازی فناوری نانو با موفقیت یک نمونه اصلی از شارژر تلفن همراه بی‌سیم فرکانس رادیویی (RF) را تکمیل کرده است که به فناوری انتقال انرژی مالزی (Malaysian Energy Transmission Technology) تحت عنوان METT شناخته می‌شود.

این دستگاه اولین شارژر از نوع خود در مالزی است و امکان شارژ غیرتماسی غیرالقایی از راه دور را در فاصله چند متری فراهم می‌کند و قابلیت تأمین انرژی دستگاه‌های تلفن همراه ۵ ولت را دارد. این شارژر نیاز به کابل‌های شارژ و تعویض باتری را برطرف می‌کند. به عبارت ساده‌تر، با وجود این سیستم، می‌توان با WiFi وارد هر منطقه‌ای شد و تلفن خود را به طور خودکار شارژ کرد.

بندیکت فو، مدیرعامل شرکت اینهنس ترک گفت: «امروزه هر فرد یک تلفن همراه دارد که چه برای اهداف تجاری و چه برای اهداف شخصی از آن استفاده می‌کند. افراد، نیازمند روشی کارآمد هستند تا بدون محدود شدن به یک دیوار وسایل خود را شارژ کنند. اکنون سیستمی وجود دارد که در آن افراد یک تلفن همراه بی‌سیم واقعی خواهند داشت که می‌تواند قابلیت تحرک محض را فراهم کند. تقاضای بازار در این حوزه باور نکردنی بوده است.»

این فناوری تحول‌آفرین تحت برنامه اقدام ملی گرافن (NGAP; National Graphene Action Plan) در شرکت نانومالزیا برهد ایجاد شد که بر توسعه فناوری‌های مبتنی بر گرافن با همکاری صنایع و دانشگاه‌های مالزی متمرکز است. در سال گذشته دکتر رضال خیری احمد، مدیر ارشد اجرایی شرکت نانومالزیا برهد در کنفرانس و نمایشگاه NanoSummit مالزی (MyNano 2019) شرکت کرد. در راستای انقلاب صنعتی چهارم، تمرکز NGAP 2019 بر روی سیستم شارژ بی‌سیم و شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) قرار گرفت. نشانه‌گذاری این محصول نقطه عطف مهمی در تجاری‌سازی فناوری نانو خواهد بود.

رضال گفت: «شرکت نانومالزیا یک شارژر بی‌سیم از راه دور را به عنوان یکی از چند «تغییردهنده تحول‌آفرین» از قبل شناسایی کرده بود. با استفاده از مدل سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر منحصربه‌فرد ما، این فناوری از طریق هم‌اندیشی با اینهنس ترک و توسعه محصول و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مقیاس‌پذیر توسعه یافت.»

هدایت محصول به بازار از طریق مشارکت هوشمند و با ارتباط با خریداران تجاری انجام خواهد شد. شارژر بی‌سیم با طیف وسیعی از کاربردهای بالقوه در بخش اقتصاد دیجیتال، یک داستان موفق عالی در زمینه تجاری‌سازی فناوری نانو در این کشور به‌شمار می‌رود، در نتیجه یک سکوی پرتاب برای دیگر راه‌حل‌های مرتبط با فناوری نانو در راستای آرمان‌های انقلاب صنعتی مالزی ارائه می‌دهد.

در حال حاضر، METT در حال بهینه‌سازی و بهبود نهایی است. پیش‌بینی می‌شود این محصول تا اواسط سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود. هنگامی که این‌کار انجام شود، نه‌تنها باعث تحول در بازار خواهد شد، بلکه انتظار می‌رود نزدیک به ۱٫۹ میلیارد رینگیت مالزی (RM) درآمد داشته باشد و ۲۸۰۰ فرصت شغلی ایجاد نماید. اهمیت دادن به نقش فناوری نانو در کشور، نه‌تنها موجب ارائه راه‌حل برای مشکلات روزمره بلکه باعث تحریک اقتصاد و همچنین حرکت به‌سمت جلو می‌شود.