اختصاص بودجه‌ای برای توسعه فیلم‌های نانویی بسته‌بندی مواد غذایی

شرکت هایدال (Haydale)، اعلام کرد که بودجه ۱۶۸۵۷۳ پوندی توسط آژانس نوآوری بریتانیا (Innovate UK)، برای توسعه فیلم‌های تک‌لایه با توانایی ممانعت بالا برای بسته‌بندی مواد غذایی اعطا شده است.

هایدال کنسرسیومی متشکل از ۹ شرکت و دانشگاه از جمله BASF، دانشگاه بنگور، شرکت فناوری‌های نانومواد کمبریج را رهبری خواهد کرد تا نسل بعدی محصولات را توسعه دهند. فیلم‌های مانع برای بسته‌بندی مواد غذایی با استفاده از نانومواد عامل دار پروژه HiBarFilm2 قرار است در مارس ۲۰۲۲ آغاز شود و انتظار می‌رود به مدت ۳۰ ماه اجرا شود. این کار به دنبال موفقیت در مطالعه امکان‌سنجی HiBarFilm انجام شده است که در آن مشخص شد که نانومواد بر عملکرد فیلم‌ها تأثیر مثبت می‌گذارند.

در حالی که فیلم‌های انعطاف‌پذیر چندلایه‌ای که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمر مفید محصولات را افزایش می‌دهند، بزرگترین چالشی که محققان تا به امروز با آن مواجه شده‌اند، قابلیت بازیافت آن‌ها است. این فیلم‌ها اغلب از بین سه تا دوازده لایه پلاستیک‌های مختلف ساخته شده‌اند، که بازیافت آنها دشوار است و بر کیفیت و ارزش جریان‌های بازیافت تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، این فیلم‌ها معمولا سوزانده می‌شوند یا سرنوشت آنها به محل دفن زباله ختم می‌شوند.

پروژه HiBarFilm2 از خواص نفوذ ناپذیر گرافن خالص و سایر مواد پیشرفته با استفاده از فرآیند عامل‌‌دار کردن HDPlas® اختراع شده توسط Haydale برای افزایش آبگریزی مواد استفاده می‌کند که در نهایت این کار به بهبودی رطوبت‌گریزی یا بهبود تعامل بین نانومواد و رزین میزبان برای ارتقای انسجام و خاصیت سدی فیلم کمک ‌کند.

این پروژه بر روی استفاده از افزودنی‌های مانع عملکردی HDPlas® در دو حوزه اصلی تمرکز دارد: اول، با مخلوط کردن مواد افزودنی در پلاستیک‌ها قبل از انجام بسته‌بندی و دوم، با پراکنده کردن این افزودنی‌ها در یک پوشش مانع که می‌تواند بعد روی بسترهای پلاستیکی اعمال شود.

هم فیلم‌های پلی‌الفین و هم پلاستیک‌های کامپوزیت‌پذیر با این دو راهکار از منظر عملکرد سدی و عدم تأثیرگذاری بر قابلیت بازیافت ارتقاء پیدا کرده‌اند.  هدف پروژه HiBarFilm2 امکان طراحی فیلم‌های انعطاف‌پذیر چندلایه با قابلیت بازیافت صد در صدی را فراهم می‌کند.