سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد یورویی برای توسعه واکسن‌های mRNA

شرکت فرانسوی سانوفی از سرمایه‌گذاری این شرکت برای توسعه واکسن‌های مبتنی بر mRNA خبر داد، واکسن‌هایی که هم برای کرونا و هم آنفولانزا قابل استفاده خواهند بود.

سانوفی (Sanofi) از طرح ۲ میلیارد یورویی این شرکت برای تبدیل فرانسه به رهبر mRNA  خبر داد. این شرکت داروسازی اعلام کرد که ۹۳۵ میلیون یورو (حدود ۱.۱ میلیارد دلار) بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ برای تولید واکسن‌های مبتنی بر mRNA هزینه خواهد کرد.

سانوفی در وب سایت فرانسوی زبان خود توضیح داد که این بودجه بخشی از یک پیشگامی بزرگتر ۲ میلیارد یورویی (حدود ۲٫۴ میلیارد دلار) برای تسریع توسعه mRNA است.

این شرکت قصد دارد از این بودجه برای افزایش قابلیت تولید نانوذرات لیپیدی و شناسایی شش واکسن mRNA استفاده کند.

چندی پیش سانوفی نتایج مثبت مرحله اول مطالعه بالینی واکسن ضدکرونای خود را اعلام کرد، واکسنی که در آن از فناوری RNA پیام‌رسان (mRNA) استفاده شده‌ بود. داده‌های اولیه این کارآزمایی، ایمنی بالایی را نشان داد. به گفته این شرکت، این داده‌ها پتانسیل فناوری mRNA و پلتفرم نانوذرات لیپیدی سانوفی را تأیید و همچنین از راهبرد mRNA سانوفی پشتیبانی می‌کند.

در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰، سانوفی آزمایش مرحله‌ اول کارآزمایی بالینی را برای ارزیابی واکسن آنفلوانزای فصلی مبتنی بر mRNA آغاز کرد که سویه A/H3N2 ویروس آنفلوانزا را در دو فرمول (MRT۵۴۰۰ و MRT۵۴۰۱) با نانوذرات لیپیدی مختلف مورد هدف قرار می‌دهد.

این شرکت همچنین با تمرکز بر مشارکت خود با GSK با یک واکسن کاندید پروتئین نوترکیب کمکی، که در حال حاضر در مرحله اثربخشی و ایمنی فاز ۳ قرار دارد، تلاش‌های خود را در مبارزه با همه‌گیری کرونا ادامه می‌دهد.

سانوفی در حوزه ساخت کیت‌های تشخیص طبی نیز فعالیت دارد و تاکنون کیت‌هایی برای تشخیص انواع بیماری‌ها نظیر آنفولانزا تولید کرده است. در این مسیر این شرکت بودجه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری سطح بالا دریافت کرده است.