استرالیا به دنبال تصفیه آب خاکستری با استفاد از فناوری‌نانو

پیوریفای کلین تکنولوژیز با همکاری چند مرکز تحقیقات دانشگاه به دنبال استفاده از فناوری‌نانو برای تصفیه آب‌های خاکستری است. قرار است نمونه اولیه این فناوری در یکی از ساختمان‌های موسس بنیاد کیت رست استفاده شود.

شرکت پیوریفای کلین تکنولوژیز (Purafy Clean Technologies) به نیروهای تیم تحقیق و توسعه در کالج سنت لارنس و دانشگاه کوئینز پیوست تا فناوری بازیافت آب خاکستری را توسعه دهد. این پروژه تحقیق و توسعه سه ساله و چند بعدی با کمک مالی دولتی فدرال و استانی پشتیبانی می‌شود.

پیوریفای کلین تکنولوژیز شرکتی است که راه‌حل‌های پیشرفته و پیشرو در بازار را برای چالش‌های آب در جهان ارائه می‌کند. این شرکت اعلام کرد که تیمی از افراد همفکر را در کالج سنت لارنس و دانشگاه کوئینز رهبری می‌کند تا پروژه‌ای را آغاز کنند تا تحقیق و توسعه در سطح علمی و کاربردی برای فناوری بازیافت آب خاکستری در کانادا را انجام دهند. آب خاکستری به فاضلاب سیستم‌های لوله کشی به غیر از توالت، مانند سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی، دوش و حمام گفته می‌شود. هنگامی که آب خاکستری تصفیه و بازیافت می‌شود، می‌توان با خیال راحت در توالت‌ها و برای استفاده در فضای باز از آن دوباره استفاده کرد.

این پروژه تحقیقاتی حداقل سه سال به طول خواهد انجامید. این سیستم بازیافت آب خاکستری در مسکن پناهندگان بنیاد کیت رست نصب خواهد شد.

برایان هارت، مدیر اجرایی و موسس بنیاد کیت رست گفت: «تغییر آب و هوا بر دنیای امروز ما تأثیر زیادی می گذارد و میلیون ها نفر از تغییرات آب و هوایی آسیب می‌بینند. مأموریت بنیاد کیت این است که مسکن حمایتی دائمی برای افراد بی خانمان فراهم کند به نحوی که ردپای زیست محیطی ما را به حداقل برساند. این پروژه با پیوریفای کلین تکنولوژیز، کالج سنت لارنس، و دانشگاه کوئینز به ما کمک می‌کند از منابع آبی ارزشمند خود محافظت کنیم و همزمان با محدودیت‌های تخلیه حجم فاضلاب که توسط وزارت محیط‌زیست، حفاظت و پارک‌های انتاریو در سایت ما اعمال شده است، مقابله کنیم.»

گروه تحقیقات کاربردی در کالج سنت لارنس (SLC) با مهندسان پیوریفای کلین تکنولوژیز در آزمایش و ارزیابی عملکرد یک سیستم جدید مبتنی بر فناوری‌نانو برای تمیز کردن جریان‌های فاضلاب خاکستری همکاری خواهد کرد. این سیستم که برای کاربردهای غیرمتمرکز طراحی شده است، از یک سری مراحل فیلتراسیون علاوه بر فرآیند هوادهی الکتروشیمیایی درجا برای تمیز کردن جریان‌های آب خاکستری با استانداردهای کیفیت آب آشامیدنی استفاده می‌کند.

پس از تایید این فناوری، پیوریفای کلین تکنولوژیز قصد دارد از آن برای ایجاد تاثیر پایدار بر امنیت آب برای صاحبان خانه و مشاغل کانادایی استفاده کند، در حالی که از این پروژه آزمایشی خارجی به عنوان سکوی پرشی برای فرصت‌های بین‌المللی مانند جنوب غربی آمریکا که دچار خشکسالی است، استفاده کند.