تجاری‌سازی چسب‌های نانویی برای صنعت چوب و بسته‌بندی

شرکت سوئدی فب‌تودی به دنبال توسعه چسب‌های نانویی است که نسبت به چسب‌های شیمیایی فعلی عملکرد بهتری داشته و برای استفاده در صنایع مختلف نظیر چوب و بسته‌بندی ایده‌آل است.

در یک پروژه مشترک، شرکت فب‌تودی (Fab2D) در حال توسعه چسب‌های تجدیدپذیر برای پانل‌های چوبی و بسته‌بندی است.

چسب‌های دارای گرافن پتانسیل بهبود بهره‌وری را دارند که به آنها اجازه می‌دهد تا جایگزین چسب‌های مبتنی بر ترکیبات فسیلی شوند. شرکت فب‌تودی می‌خواهد از پتانسیل گرافن برای تولید چسب‌های تجدیدپذیر برای بسته‌بندی و پانل‌های چوبی مبلمان استفاده کند. در این پروژه از چسب‌های نشاسته‌ای و سلولزی حاوی گرافن استفاده می‌شود.

چسب‌های تقویت شده با گرافن این پتانسیل را دارند که راه را برای محصولات پایدارتر هموار کنند. بریتا آندرس مدیر این پروژه می گوید: «ما بسیار هیجان زده هستیم که این پروژه را با شرکای خود، از جمله چند شرکت پیشرو در بازار، آغاز می‌کنیم.»

نتایج حاصل از ترکیب گرافن دوبعدی شرکت فب‌تودی با چسب‌های مبتنی بر نشاسته، خواص مکانیکی بهبود یافته بسیار خوبی را نشان می‌دهد و موجب می‌شود که خط تولید تخته‌های چوبی تا ۳۰ درصد سریع‌تر و با فشار کمتر و دمای پایین‌تر کار کند، که مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد. از مزیت‌های دیگر استفاده از این چسب می‌توان به تقویت اتصالات چسب، زمان خشک شدن سریع‌تر و مصرف کمتر چسب مورد نیاز اشاره کرد.

بریتا می‌گوید: «نظر ما نسبت به این پروژه بسیار مثبت بوده و نمی‌توانیم برای شروع صبر کنیم. ما مدتی است که با چسب‌های تقویت‌شده گرافنی کار می‌کنیم، بنابراین می‌دانیم که بسیار خوب کار می‌کنند. یکی از مشتریان ما موفق به افزایش راندمان تولید، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصولات مختلف شده است.»

این شرکت سوئدی در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یک اسپین آف از دانشگاه میدسوئد در سوئد تأسیس شد. فب‌تودی پلاکت‌های گرافنی را با استفاده از گرافیت Woxna Graphite (متعلق به شرکت کانادایی Flinders Resources) تولید می‌کند. شرکت فب‌تودی در سال ۲۰۱۵ بودجه خطرپذیری را از Miun Venture دریافت کرد و تمرکز زیادی را روی تولید باتری‌های نانویی انجام داد. در سال ۲۰۲۱، این شرکت، شرکت جدیدی به نام گرانود متریالز (Granode Materials) را تأسیس کرد تا روشی برای تولید آند مبتنی بر گرافن جدید برای باتری‌های لیتیوم یونی ایجاد کند. این باتری‌ها با ظرفیت ذخیره‌سازی بهتر، ارزان‌تر و سبک‌تر هستند و جایگزین پایدارتری برای باتری‌های لیتیوم یون امروزی خواهند بود.