کاغذ دیواری نانویی با پنل خورشیدی خانه را گرم می‌کند

شرکت نکسجن (NexGen) با کمک فناوری‌نانو، کاغذ دیواری ساخته است که می‌تواند فضای داخل ساختمان را با کمک انرژی دریافتی از پنل‌های خورشیدی گرم کند. این فناوری در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای توسعه داده شده است.

کاغذ دیواری که خانه‌ها را گرم می‌کند، در میان پروژه‌های نوآورانه‌ای دیده می‌شود که در ولز برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و بحران هزینه‌های زندگی آزمایش شده است.

سیستم گرمای گرافن که دقیقاً شبیه کاغذ دیواری سنتی به نظر می‌رسد، می‌تواند به یک پریز خانگی وصل شود و با پنل‌های خورشیدی و باتری هوشمند تامین انرژی شود، به این معنی که این فناوری انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و در عین حال هزینه‌های سوخت را به شدت کاهش می‌دهد.

این فناوری که بر روی دیوارها، سقف‌ها یا زیر زمین نصب می شود، برای ساکنین نامرئی است و روشی نوآورانه برای گرم کردن سریع اتاق‌ها ارائه می‌دهد و به آن‌ها فرصتی می‌دهد تا بودجه انرژی خود را به طور موثرتری مدیریت کنند.

گرمایش مادون قرمز گرافن نکسجن یکی از آزمایش‌های نوآورانه‌ای است که توسط انجمن مسکن ملین هومز (Melin Homes) به انجام می‌شود.

جولی جیمز وزیر تغییرات آب و هوا ولز می‌گوید: «در زمانی که هزینه‌ها در حال افزایش است، بهبود بهره‌وری انرژی خانه‌ها نه تنها به ما در مقابله با شرایط اضطراری آب و هوا کمک می‌کند، بلکه به خانواده‌ها در عبور از بحران هزینه‌های زندگی کمک می‌کند. فقط کمی بیش از یک سال پیش نخست وزیر، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی را در قلب اولویت‌های دولت ولز قرار داد و در حالی که ما برای ساختن یک ولز قوی‌تر و سبزتر کار می‌کنیم، من واقعاً از محصولات نوآورانه احتمالی هیجان‌زده هستم. فناوری مانند این محصول می‌تواند به ما در رسیدن به این هدف کمک کند.»

این سیستم که از ترکیبی از گرمای مادون قرمز دور و گرمای همرفتی استفاده می‌کند فقط دو تا سه روز طول می‌کشد تا نصب شود و در مقایسه با پمپ حرارتی بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

ملین هومز با دانشگاه سوانسی همکاری کرده، که عملکرد این فناوری را تأیید کرده است. اکنون این شرکت در حال مذاکره با تعدادی دیگر از مالکان و مقامات محلی است که به آزمایش سیستم گرمای تابشی علاقه نشان داده اند.

اداره اقتصاد دولت ولز نیز با شورای منطقه‌ای و شرکت نکسجن همکاری می‌کند تا فرصت‌هایی را برای این شرکت ایجاد کند تا یک مرکز تولیدی در منطقه ایجاد کند.

پائولا کندی، مدیر اجرایی ملین هومز گفت: «ساکنان ما در حال حاضر شرایط اضطراری آب و هوا را احساس می‌کنند، به همین دلیل ما یک هدف بلندپروازانه برای تبدیل شدن به یک سازمان بدون کربن قبل از سال ۲۰۵۰ تعیین کرده‌ایم. ما می‌دانیم که اکنون باید اقدام کنیم، بنابراین با نکسجن و دیگر شرکت‌ها برای یافتن جایگزین‌هایی برای گرم کردن خانه‌ها همکاری می‌کنیم.»

وی می‌افزاید: «ما به کار با آن‌ها ادامه خواهیم داد و فناوری‌های جدیدی را آزمایش خواهیم کرد که به ما و ساکنان سراسر ولز کمک خواهد کرد. ما همچنین خوشحالیم که بخشی از سرمایه گذاری داخلی در راه اندازی یک کارخانه هستیم و مشتاقانه منتظر فرصت‌هایی هستیم که برای ولز به ارمغان می آورد.»