همکاری برای تولید گرافن با کمترین اثرات زیست‌محیطی و استفاده صنعتی از آن

مؤسسه فناوری کمکوست (ChemQuest) برای حمایت از رشد و اعتبارسنجی فناوری گرافن، یک قرارداد نوآوری سه‌ساله مشترک با شرکت یونیورسال‌متر (Universal Matter) امضا کرده است.

‌ کمکوست مزایای این فناوری را در استفاده از آن در کاربردهای رنگ‌ها و پوشش‌ها بررسی می‌کند و با ارزش‌ترین بازارها و فرصت‌های رشد را برای این فناوری شناسایی می‌کند.

جان ون لیوون، مدیرعامل شرکت یونیورسال‌متر، گفت: «در این همکاری، یونیورسال‌متر به دنبال استفاده از بیش از ۴۰ سال تخصص در صنعت و تجربه توسعه فناوری کمکوست و تأیید عملکرد است که در نهایت تحول در صنعت را تسریع می‌کند.»

یونیورسال‌متر در فناوری گرافن با کارایی بالا و مقرون به صرفه مبتنی برای طیفی از مواد کربنی از جمله زغال سنگ، کک، زیست توده و لاستیک بازیافتی و پلاستیک پیشرو است و به طور چشمگیری ردپای محیطی تولید این ماده را در مقایسه با تولید گرافن از مواد اولیه سنتی کاهش می‌دهد.

دانیل مراد، مدیرعامل گروه کمکوست، گفت: «تیم ما برای ادامه کار با این ماده منحصر به فرد و ارزشمند هیجان زده است. فناوری گرافن یونیورسال‌متر نه تنها به لطف مواد خام مبتنی بر منابع زیستی و چرخه‌ای، پایدار است، بلکه مقرون به صرفه و مقیاس‌پذیر بوده و عملکرد بسیار بالایی نیز دارد. این موضوع به دلیل فرآیند تولید نوآورانه و بدیع آن است.»

یونیورسال‌متر گرافن خود را با استفاده از انفجارهای سریع و فلاش انرژی الکتریکی تولید می‌کند. این فرآیند پیوند کربن را به چند لایه از گرافن توربواستراتتیک، بر خلاف گرافن AB-stacked (Bernal) امکان‌پذیر می‌سازد، که منجر به مزایای عملکرد استثنایی در کاربردهای هدف می‌شود. فرآیند فلاش در واحدهای تولیدی فشرده مدولار شده است و می‌توان با افزودن ماژول‌های بیشتر با پیکربندی یکسان، مقیاس آن را افزایش داد. بسیاری از مواد اولیه بر پایه کربن را می‌توان با استفاده از این فرآیند فلاش به گرافن توربواستراتیکی با خلوص بالا تبدیل کرد.

همکاری قبلی بین یونیورسال‌متر و کمکوست اثربخشی این فناوری را در فرمولاسیون برای کاربردهای خاص نشان داده بود. بهبود عملکرد ثابت شده شامل استحکام فشاری، مقاومت کششی بالا، بهبود رئولوژیکی و ویژگی‌های مربوط به جریان است.

به گفته ون لیوون، نیاز ذاتی و فرصت تجاری قابل توجهی برای بهبود عملکرد و پایداری محصولات در این بازارها از طریق چرخه استفاده مجدد از کربن با تبدیل آن به گرافن سبز وجود دارد. با این کار خواص مکانیکی این مواد صنعتی بهبود می‌یابد و پوشش‌های قوی‌تر و ماندگارتر ایجاد می‌شود. همچنین ردپای کربن و انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

با گسترش دامنه کار قبلی و همکاری بین دو شرکت، ابتکار فعلی بر توسعه دانش برای طیف گسترده‌تری از کاربردها در رنگ‌ها و پوشش‌ها تمرکز خواهد کرد.

مراد گفت: «ما مشتاقانه منتظریم تا بر اساس همکاری خود با یونیورسال‌متر و کمک به آن‌ها در ایجاد محصولات فرموله شده با عملکرد بالاتر و پایدارتر نقش داشته باشیم. ما اخیراً برای بهبود امکانات تحقیق و توسعه خود سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. منابع گسترده ما را قادر می‌سازد تا به طور مستقل مزایای فناوری را در طیف متنوعی از کاربردهای بازار تعیین کنیم، با ارزش ترین فرصت‌ها را شناسایی کنیم و به تسریع امکان‌سنجی تجاری و ورود آن‌ها به بازار کمک کنیم.»