کیمیاگری نانویی: تبدیل زباله به طلا!

محققان نشان دادند که با افزودن گرافن به پسماندهایی که حاوی مقادیر بسیار کمی طلا هستند، می‌توان این حجم کم از طلا را از میان زباله‌ها بیرون کشید. با یک گرم گرافن (قیمت هرگرم: یک دهم دلار) می‌توان دو گرم طلا (قیمت هر گرم: هفتاددلار) به دست آورد.

در طول تاریخ، کیمیاگران به وجود ماده‌ای اعتقاد داشتند که می‌تواند مواد ارزان قیمت را به طلای گران‌بها تبدیل کند. اکنون دانشمندان دانشگاه منچستر، دانشگاه تسینگ‌هوا و آکادمی علوم چین نشان داده‌اند که گرافن می‌تواند این نقش را ایفا کرده و امکان استخراج طلا از زباله‌های حاوی مقادیر کمی طلا (تا میلیاردم درصد) را فراهم کند.

این کاربرد جدید و به ظاهر جادویی گرافن کاملاً ساده عمل می‌کند: گرافن را به محلولی حاوی طلا اضافه کنید و پس از چند دقیقه، طلای خالص روی صفحات گرافن ظاهر می‌شود، بدون اینکه مواد شیمیایی یا انرژی ورودی دیگری در آن دخیل باشد. پس از این می‌توانید طلای خالص خود را با سوزاندن گرافن به سادگی استخراج کنید.

نتایج این تحقیق که در Nature Communications منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۱ گرم گرافن می‌تواند برای استخراج نزدیک به ۲ گرم طلا کافی باشد. از آنجایی که گرافن کمتر از ۰٫۱ دلار در هر گرم قیمت دارد و قیمت طلا در حدود ۷۰ دلار در هر گرم است، این کار می‌تواند بسیار سودآور باشد.

دکتر یانگ سو از دانشگاه تسینگ‌هوا، که این تیم تحقیقاتی را رهبری می‌کرد، اظهار داشت: «این فرآیند در ظاهر جادویی یک فرآیند الکتروشیمیایی ساده است. برهمکنش منحصر به فرد بین گرافن و یون‌های طلا این فرآیند را هدایت می‌کند که در آن فقط طلا بدون یون یا نمک دیگر استخراج می‌شود.

طلا در بسیاری از صنایع از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی (تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ و غیره) استفاده می‌شود و زمانی که محصولات در نهایت دور ریخته می شوند، مقدار کمی از زباله‌های الکترونیکی بازیافت می‌شود. فرآیند مبتنی بر گرافن با ظرفیت استخراج و گزینش‌پذیری بالا می‌تواند نزدیک به ۱۰۰ درصد طلا را از زباله‌های الکترونیکی بازیابی کند. این فرآید راه حل فریبنده‌ای برای رسیدگی به مشکل پایداری طلا و چالش‌های زباله الکترونیکی ارائه می‌دهد.

پروفسور آندره گیم از دانشگاه منچستر، نویسنده اصلی و برنده جایزه نوبل، گفت: «گرافن زباله‌ها را به معنای واقعی کلمه به طلا تبدیل می‌کند.»

او افزود: «یافته‌های ما نه تنها برای پایدارتر کردن این بخش از اقتصاد امیدوارکننده است، بلکه بر این نکته تأکید می‌کند که چقدر مواد نازک اتمی با نمونه‌های توده‌ای خود، متفاوت هستند. به عنوان مثال، گرافیت برای استخراج طلا بی‌ارزش است، در حالی که گرافن تقریباً ماده جادویی کیمیاگران است.»

پروفسور هوی مینگ چنگ، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله از آکادمی علوم چین، اظهار داشت: «با ادامه جستجو برای کاربردهای انقلابی گرافن، کشف ما مبنی بر اینکه این ماده می‌تواند برای بازیافت طلا از زباله‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد، هیجان بیشتری را برای مردم به ارمغان می‌آورد.»