جاده‌ها و خیابان‌های بریتانیا در انتظار آسفالت نانویی است

به صورت آزمایشی، نوعی آسفالت حاوی گرافن در خیابان‌های شهر اسکس بریتانیا استفاده می‌شود که موجب افزایش طول عمر روکش جاده شده و در عین حال اثرات مثبت زیست‌محیطی دارد. در صورت موفقیت این طرح، قرار است از آن در جاده‌های دیگر بریتانیا استفاده شود.

آزمایش جدیدی که می‌تواند روش بازسازی بزرگراه‌های عمومی را با کمک فناوری‌نانو متحول کند، در اسکس آغاز شده است.

افزودن یک ترکیب تقویت‌کننده جدید حاوی گرافن به مواد روکش سنتی می‌تواند طول عمر جاده‌ها را تا دو برابر افزایش دهد. این امر تعمیر و نگهداری‌های آتی و تأخیرهای ترافیکی مرتبط با آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و همچنین ردپای کربن مرتبط با چنین کاری را به نصف میزان معمول می‌رساند.

این کار آزمایشی در چلمزفورد و با همکاری شرکت Ringway Jacobs انجام می‌شود. کلید این نوآوری، فناوری به نام Gipave است که توسط شرکت ایتالیایی Iterchimica توسعه یافته است. این فرآیند شامل افزودن یک محصول پیشرفته به یک ماده روکش سنتی در آسفالت است.

Gipave حاوی گرافن است که ۲۰۰ برابر قوی تر از فولاد بوده و در عین حال بسیار انعطاف پذیر است. این امر باعث می‌شود آسفالت به مراتب کمتر در معرض سخت شدن و ترک خوردن در دماهای سرد و نرم شدن در دماهای گرم باشد. همچنین خاصیت ارتجاعی و استحکام را افزایش می دهد تا سایش را به ویژه تحت بارگذاری بالا کاهش دهد.

Gipave اثرات زیست محیطی و انتشار کربن را کاهش می‌دهد زیرا حاوی نوع خاصی از پلاستیک سخت است که معمولاً غیرقابل استفاده مجدد در نظر گرفته می‌شود و از روش‌های دفع کمتر پایدار جلوگیری می‌کند.

Cllr Lee Scott، عضو کابینه شورای شهرستان اسکس و مسئول تعمیر و نگهداری بزرگراه ها و حمل و نقل پایدار، گفت: «این فناوری به طور بالقوه یک تغییردهنده بازی در سطح جاده‌ها و پیاده‌روها است، زیرا با چنین روکشی افزایش عمر سطح صورت گرفته و هزینه های تعمیر و نگهداری و نیمی از ردپای کربن  کاهش می‌یابد.

تعمیر و نگهداری کمتر همچنین به معنی اختلال کمتر برای کاربران جاده است، بنابراین این آزمایش پتانسیل واقعاً مثبتی برای عموم مردم مسافر، برای مالیات دهندگان و برای همه کسانی است که می‌خواهند شورا خدمات خود را به پایدارترین شکل ممکن ارائه دهد. آنها مشتاقانه منتظرند تا نتایج آزمایش و مزایای بالقوه این فناوری مبتنی بر گرافن برای شهرهای دیگر بریتانیا اجرا شود.

فیل هورتون، مدیرعامل Ringway Jacobs گفت: «به عنوان یک کسب و کار، ما معتقدیم که نوآوری کلیدی برای ارائه خدمات با بالاترین کیفیت و بهترین ارزش به مشتریان است. ساختار شرکت ما را قادر می‌سازد تا از تخصص رهبران صنعت در سراسر جهان استفاده کنیم و ما خوشحالیم که این دانش را در پروژه ای به اسکس ارائه می کنیم که می‌تواند در زمان و هزینه صرفه‌جویی کند و در عین حال ردپای کربن مرتبط با آن را کاهش دهد. »