همکاری با دانشگاه برای تولید مواد مورد استفاده در باتری

شرکت اسپارک تکنولوژیز (Sparc Technologies) با دانشگاه صنعتی کوئینزلند برای مواد باتری مبتنی بر گرافن قرارداد امضا کرد.

اسپارک تکنولوژیز به تازگی توافقنامه همکاری راهبردی با دانشگاه صنعتی کوئینزلند (QUT) امضا کرده است که این توافق‌نامه از مشارکت و تعهد بلندمدت بین طرفین حمایت می‌کند. این قرارداد چارچوبی برای همکاری بلندمدت فراهم می‌کند که به موجب آن اسپارک تکنولوژیز و دانشگاه صنعتی کوئینزلند توافق می‌کنند تا برای شناسایی و اجرای پروژه‌های جدید با یکدیگر همکاری کنند.

همزمان با امضای قرارداد مشارکت راهبردی، شرکت اسپارک تکنولوژیز پروژه‌ای را با دانشگاه صنعتی کوئینزلند برای توسعه فرآیندی برای تولید کربن سخت با استفاده از زباله‌های زیستی سبز با منبع پایدار کم هزینه که صنعت باتری‌های یون سدیم را هدف قرار می‌دهد، آغاز می‌کند. مواد کربن سخت در قالب سلول یون سدیم در تاسیسات کلاس جهانی دانشگاه صنعتی کوئینزلند برای توسعه و آزمایش باتری آزمایش خواهند شد.

مدت اولیه این قرارداد سه سال است و هدف اصلی آن توسعه مواد کاربردی با استفاده از گرافن و مواد کربنی و فناوری‌های مربوط به فرآیند تولید، برای طیف وسیعی از کاربردها از جمله پوشش‌ها، کامپوزیت‌ها، صنایع سیمانی و انرژی است.

مایک بارتلز، مدیرعامل اسپارک تکنولوژیز، اظهار داشت: «اسپارک از پیوستن به دانشگاه صنعتی کوئینزلند در یک مشارکت راهبردی هیجان‌زده است، پروژه‌ای را در فضای آند باتری با توسعه یک فرآیند جدید برای تولید کربن سخت آغاز می‌کند.»

وی می‌افزاید: «ما تولید مواد را برای بازار با رشد بالای باتری‌های یون سدیم هدف قرار خواهیم داد که به عنوان جایگزینی برای باتری‌های لیتیوم یون خواهند بود. علاوه بر افزایش ایمنی برای ذخیره‌سازی انرژی در مقیاس صنعتی، این واقعیت مهم است که مواد مورد استفاده در باتری‌های یون سدیم در دسترس هستند و مانند باتری‌های لیتیوم یون در عرضه به چالش کشیده نمی‌شوند.»

لازم به ذکر است که اسپارک تکنولوژیز در حوزه‌های مختلف فناوری‌نانو فعالیت دارد. این شرکت در حال توسعه نانوحسگرهایی است که از آن‌ها می‌توان برای تشخیص بیماری‌های انسان یا حیوان استفاده کرد. اسپارک تکنولوژیز در نظر دارد با استفاده از حسگرهای زیست‌پزشکی مبتنی بر گرافن در ابزارهای تشخیصی موجود یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل مانند تلفن‌های هوشمند، امکان تشخیص بیماری در زمان واقعی را فراهم کند. اسپارک تکنولوژیز یک بخش جدید زیست پزشکی گرافن ایجاد کرده است که هدف آن، توسعه دستگاه‌های حسگری غیرتهاجمی مبتنی بر گرافن برای تشخیص بیماری‌ها در انسان و حیوانات است. اسپارک تکنولوژیز این پروژه را همراه با شریک راهبرد خود یعنی مرکز تحقیقات گرافن پیشرو دانشگاه آدلاید پیش خواهد برد تا به دنبال ایجاد و توسعه دستگاه‌های حسگر غیرتهاجمی برای کاربردهای انسانی و دامپزشکی باشد. تمرکز این پروژه تحقیقاتی در مورد دستگاه‌های حسگری مبتنی بر گرافن برای تشخیص انتخابی مجموعه‌ای از ترکیبات آلی فرار (VOC) موجود در تنفس بازدم خواهد بود که به‌عنوان شاخص‌های بیماری شناخته می‌شوند. گرافن به‌دلیل مساحت سطحی بالا و خواص منحصر به فرد و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی که دارد، امکان شناسایی ترکیبات آلی فرار را در مقادیر کمی فراهم می‌کند. اسپارک تکنولوژیز از این خواص با هدف جداسازی و شناسایی مجموعه‌ای از ترکیبات خاص که نشانگرهای زیستی برای برخی بیماری‌ها هستند، استفاده خواهد کرد.