ثبت پتنت تولید هیدروژن با نانوذرات در هند

سان‌هیدروژن (SunHydrogen) ثبت پتنت مربوط به فناوری هیدروژن سبز مبتنی بر نانوذرات را در هند انجام داد.

سان‌هیدروژن، توسعه‌دهنده فناوری تولید هیدروژن تجدیدپذیر با استفاده از نور خورشید و آب، اعلام کرد که اداره ثبت اختراع هند حق ثبت اختراع “سلول فتوسنتزی مصنوعی چند اتصالی با فوتوولتاژهای پیشرفته” را به این شرکت اعطا کرده است.

این پتنت، که در حال حاضر در آمریکا، استرالیا، چین و اروپا فعال است، به‌طور مشترک توسط سان‌هیدروژن و دانشگاه کالیفرنیا مطابق با توافق‌نامه تحقیقاتی قبلی این شرکت با دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا، ثبت شده است.

این پتنت حاوی یک طراحی نیمه‌هادی است که در آن آرایه‌هایی با چگالی بالا از سلول‌های خورشیدی با اندازه نانو و ولتاژ بالا به کار گرفته شده‌اند. این ساختار نوآورانه به عنوان هسته فناوری نانو‌ذرات سان‌هیدروژن عمل می‌کند.

در یکی از واحدهای تولید هیدروژن مبتنی بر نانوذرات سان‌هیدروژن، میلیاردها نانوذره در هر سانتی‌متر مربع، آب را در سطح مولکولی از هم جدا می‌کنند. این نانوذرات از چندین لایه سلول خورشیدی تشکیل شده‌اند.

خواص ولتاژ بالا و جذب نور زیاد سلول‌های خورشیدی این شرکت را قادر می‌سازد تا آن‌ها را بسیار نازک و با مواد بسیار کمتری ساخته و هزینه‌ها را کاهش داده و کارایی را افزایش دهد.

تیم یانگ، مدیرعامل سان‌هیدروژن می‌گوید: «این حق ثبت اختراع از پایه فناوری ما محافظت می‌کند. این کمک مالی اخیر در هند، در کنار کمک‌های مالی موجود ما در آمریکا، استرالیا، چین و اروپا، بر تعهد ما برای محافظت از مالکیت معنوی دستاوردهایمان تأکید می‌کند.»

یانگ ادامه داد: «ما معتقدیم فناوری نانوذرات ما این پتانسیل را دارد که دسترسی گسترده به هیدروژن سبز ارزان قیمت را در بخش‌های کلیدی از جمله حمل‌ونقل، صنعت و کشتیرانی فراهم کند. جاه‌طلبی‌های ما به ویژه در هند ادامه دارد، جایی که وزارت نیرو برنامه‌هایی را برای تولید ۵ میلیون تن هیدروژن سبز در سال تا سال ۲۰۳۰ ارائه کرده است.»

سان‌هیدروژن در حال توسعه فناوری نوآورانه و کم هزینه برای تولید هیدروژن تجدیدپذیر با استفاده از نور خورشید و هر منبع آب، از جمله آب دریا و فاضلاب است. تنها محصول جانبی سوخت هیدروژن، آب خالص است، بر خلاف سوخت‌های هیدروکربنی مانند نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی که هنگام استفاده، دی اکسید کربن و سایر آلاینده‌ها را در جو آزاد می کنند.

با بهینه سازی علم الکترولیز آب در سطح نانو، نانوذرات ارزان قیمت سان‌هیدروژن فتوسنتز را تقلید می‌کنند تا به طور موثر از نور خورشید برای جداسازی هیدروژن از آب استفاده کنند و در نهایت هیدروژن تجدیدپذیر سازگار با محیط زیست را تولید کنند.