صنعت خودرو و چوب از یک رنگ نانویی جدید بهره می‌برد

با استفاده از نانولوله‌های کربنی تک‌جداره شرکت OCSiAl پوششی مناسب برای رنگ کردن سطوح خودرو و چوب ارائه شده است که مزیت‌های زیادی نسبت به رنگ‌های رایج دارد.

هنگامی‌که پوشش پودری بر روی سطوحی غیر از بسترهای فلزی کلاسیک اعمال می‌شود، چالش‌هایی به وجود می‌آید. مقاومت الکتریکی سطح پایین الفین‌های ترموپلاستیک (TPOs) مورد استفاده در خودرو، داشبورد، نگهدارنده لیوان، پوشش درها، و مواد سقف باید با تقویت‌کننده‌های چسبنده رسانا اصلاح شود تا کارایی پوشش الکترواستاتیک را بهبود بخشد. معمولاً از کربن سیاه یا پودر فلز برای فعال کردن رسانایی در پرایمرها استفاده می‌شود. با این حال، آن‌ها بر خواص اساسی رنگ تأثیر منفی می‌گذارند و دامنه رنگ‌های موجود را محدود می‌کنند.

راه حلی توسط یک تولیدکننده پیشرو در آمریکا و تامین‌کننده پوشش‌های رنگ برتر برای صنعت خودرو پیشنهاد شده است. این شرکت یک پرایمر رسانا و تقویت‌کننده چسبندگی پیشرفته برای زیرلایه TPO ارائه داده است. یک سوسپانسیون کلوئیدی پودر در آب تقویت شده با نانولوله‌های کربنی تک‌جداره که به صورت تجاری توسط OCSiAl ارائه می‌شود.

دیوید دتزلر، مدیر شرکت Clear Skies Coatings، توضیح می‌دهد: «فرمولاسیون ثبت اختراع Ad-Pro Zero ما از یک پوشش رنگ خاکستری رسانا، پایدار و بادوام ساخته شده است که مزایای پروموتورهای چسبنده مایع سنتی را با پرایمرهای رسانا ترکیب می‌کند. با این کار می‌توان به سادگی و در عین تمیز بودن از این فناوری در پوشش‌های حساس به دما نظیر مواد TPO و چوب استفاده کرد. بخش خودرو به این ترکیب از مزایا بسیار حساس است. راه حل جدید ما توسط TIER-1 در آمریکا ارزیابی می‌شود.»

Ad-Pro Zero حاوی کمتر از ۰٫۰۵ درصد وزنی نانولوله‌های کربنی تک‌جداره بوده، دارای رنگ خاکستری است و می‌تواند با ضخامت ۰٫۳ میلی‌متر پوشش داده شود و در عین حال مقاومت سطحی کمتر از ۱۰۵ اهم بر مربع را ارائه می‌دهد. این محصول جدید که روی قطعات ترموپلاستیک خودرو اعمال می‌شود، چسبندگی پوشش شفاف را به شدت بهبود می‌بخشد، ضخامت آن را کاهش می‌دهد و طیف گسترده‌ای از سایه‌های رنگی را امکان‌پذیر می‌کند.

یان فلوز مدیرعامل OCSiAl در آمریکا می‌گوید: «این پوشش جدید با نانولوله‌های کربنی تک‌جداره ما یک ترویج انقلابی برای قطعات خودرو مبتنی بر TPO است که دارای عملکرد بالا، انتشار صفر ترکیبات آلی فرار، آلاینده‌های خطرناک هوا در حد صفر و بدون هالوژن است. این دوغاب پودری را می‌توان با ضخامت‌های در حدود ۶ تا ۸ میکرون استفاده کرد.»

این فناوری جدید پتانسیل بسیار زیادی در صنایع خودروسازی و چوب دارد که از افزایش کارایی، کاهش هزینه، عملکرد طولانی مدت و توانایی حذف انتشارات مضر بهره می‌برد.