جذب سرمایه برای مبارزه با سرطان به کمک یک ویروس گیاهی

استارت‌آپ کالیفرنیایی موزایک (Mosaic ImmunoEngineering) موفق به جذب سرمایه ۴٫۳ میلیون دلاری برای توسعه پلت‌فرم ایمنی خود شده است. این جذب سرمایه که در قالب گرنت و از سمت مؤسسه ملی سرطان آمریکا (NCI) به این شرکت اختصاص یافته، امکان ادامه مطالعات و توسعه ویروس «Cowpea Mosaic» یا «CPMV» را به‌عنوان یک کاندید جدید برای انکولوژی ایمن فراهم می‌نماید.

موزایک موفق به جذب دو گرنت شده که مجموعه مبلغ آن‌ها ۴٫۳ میلیون دلار می‌باشد. بودجه تأمین شده در نتیجه گرنت اول، برای بهینه‌سازی روش‌های تولید در مقیاس بزرگ و انجام مطالعات بیشتر به منظور برآورده نمودن الزامات نظارتی برای توسعه بالینی انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمک مالی دوم نیز بر توسعه «CPMV» به عنوان یک فناوری پلتفرمی تمرکز خواهد داشت.

موزایک یک شرکت فعال در حوزه زیست‌فناوری است که تمرکز اصلی آن بر توسعه ایمنی درمانی برای درمان و پیشگیری از سرطان با استفاده از نانوفناوری است. «CPMV» به عنوان یکی از نقاط تمرکز شرکت، یک ویروس گیاهی است که برای تحریک پاسخ‌های ایمنی در برابر سرطان قابل استفاده می‌باشد. «MIE-101» که بر اساس همین ویروس توسعه یافته، در مراحل پایانی توسعه بالینی قرار دارد.

گفتنی است که این شرکت متشکل از مجموعه‌ای از افراد متخصص و علمی در حوزه نانوفناوری و سرطان بوده و حمایت مالی مؤسسه سرطان آمریکا از آن نیز به دلیل حضور همین افراد می‌باشد. نفرایت کلیدی این شرکت عبارتند از:

  • نیکول استینمتز (Nicole F. Steinmetz)، استاد مهندسی نانوی دانشگاه «UC»، مدیر مرکز «Nano-ImmunoEngineering»، هم‌بنیانگذار و مدیرعلمی موزایک؛
  • استیون فیرینگ (Steven N. Fiering)، استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی «Geisel» در کالج دارتموند، یکی از هم‌بنیانگذاران و مشاور علمی موزایک؛
  • آشیش رانجان (Ashish Ranjan)، رئیس آزمایشگاه نانوپزشکی و درمان هدفمند در دانشگاه ایالتی اوکلاهما و مشاور علمی موزایک برای سلامت حیوانات؛
  • آنا جودیت (Ana Judith Perisé Barrios)، محقق اصلی واحد تحقیقات زیست پزشکی دانشگاه « Alfonso X el Sabio» مادرید.

 استیون کینگ (Steven King)، رئیس و مدیر اجرایی موزایک در خصوص گرنت دریافت شده ابراز داشته: «ما به همکاران دانشگاهی خود که این جوایز مالی جدید را دریافت کردند، تبریک می‌گوییم. اکنون با بیش از ۲۵ میلیون دلار کمک مالی به همکاران علمی ما در موسسات آکادمیک پیشرو در خصوص تحقیقات مربوط به بررسی اثرات تحریک‌کننده ایمنی و ضد تومور CPMV اعطا شده است. ما انتظار داریم مطالعات برنامه‌ریزی ‌شده به کمک این ابزار مالی جدید، اطلاعات ارزشمندی را برای تسریع توسعه پلتفرم اختصاصی ما یه همراه داشته باشد.»

نیکول استینمتز نیز در این خصوص گفته: «قدرت سرطان برای رشد و گسترش، به توانایی آن در سرکوب پاسخ‌های ایمنی بستگی دارد. درمان‌های مژثرتری برای تحریک سلول‌های سیستم ایمنی و شناسایی و نابودی سرطان و در عین حال مراقبت در برابر هرگونه بازگشت احتمالی بیماری، مورد نیاز است. CPMV به طور مداوم این ویژگی‌ها را در مدل‌های تومور موش‌های متعدد و سگ‌های مبتلا به ملانوم، سارکوم و سرطان سینه نشان داده است. این بودجه جدید به ما امکان می‌دهد تا بررسی بیشتری داشته باشیم که CPMV به صورت مستقل و در ترکیب با سایر روش‌های درمانی سرطان، چه نتایجی را از خود نشان می‌دهد. همچنین از این بودجه برای توسعه روش‌هایی برای افزایش کارآمدی تولید CPMV استفاده می‌شود. این کمک‌ها می‌توانند زیربنایی برای روش‌های درمانی انکولوژی انسانی در آینده را فراهم کنند.»