ابزار میکروسیالی که به سرعت نوعی کم‌خونی را در نوزدان تشخیص می‌دهد

شرکت بیبیس از تایید تست G6PD توسط سازمان غذا و دارو خبر داد، تستی که به پزشک کمک می‌کند تا با استفاده از فناوری میکروسیالی به سرعت و در زمان ۱۵ دقیقه، مشکل کم خونی خاصی را در نوزدان تشخیص دهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا، تست G6PD یکبار مصرف شرکت بیبیس (Baebies) را تایید کرد. این شرکت که در حوزه میکروسیالی دیجیتال فعالیت دارد، به تازگی اعلام کرده است که مجوز ۵۱۰(k) از سازمان غذا و داروی آمریکا را برای آزمایش سریع نقطه مراقبت برای کمبود گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز (G6PD) دریافت کرده است، بیماری که باعث کم خونی همولیتیک می‌شود.

این آزمایش بر روی پلت‌فرم Finder شرکت انجام می‌شود که از یک ابزار به اندازه توستر و کارتریج یکبار مصرف تشکیل شده است. بیبیس گفت که این فناوری با استفاده از یک قطره خون انجام شده و فایندر تقریباً ۱۵ دقیقه پس از قرار دادن نمونه در دستگاه، نتایج را ارائه می‌دهد.

نتایج آزمایش فعالیت آنزیم G6PD را بر حسب واحد در هر گرم هموگلوبین نشان می‌دهد. تست G6PD اولین آزمایشی است که توسط FDA تایید شده و روی پلتفرم فایندر اجرا می‌شود.

شایع ترین کمبود آنزیمی، کمبود G6PD است که تقریباً ۴۰۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نقص در آنزیم G6PD باعث تخریب زودرس گلبول‌های قرمز خون می‌شود که جزء کلیدی سیستم حمل اکسیژن هستند.

شایع ترین علامت بالینی مرتبط با کمبود G6PD، کم خونی همولیتیک است، که زمانی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های قرمز خون سریع‌تر از فرآیند جایگزینی بدن از بین می‌روند در نتیجه بدن به سرعت دچار افت تعداد گلبول قرمز می‌شود. این نوع کم خونی منجر به رنگ پریدگی، زردی، ادرار تیره، خستگی، تنگی نفس و ضربان قلب سریع می‌شود.

کمبود G6PD علاوه بر ایجاد کم خونی همولیتیک، یکی از علل مهم زردی خفیف تا شدید در نوزادان است و در برخی موارد می‌تواند منجر به کرنیکتروس شود.

بیبیس خاطرنشان کرد که تشخیص زودهنگام برای اطمینان از اینکه کودکان و بزرگسالان مبتلا به کمبود G6PD مراقبت‌های لازم را برای مدیریت علائم و جلوگیری از عوارض بعدی در زندگی دریافت می‌کنند، بسیار مهم است.