کدام نانوساختار بیشترین استفاده را در اختراعات فناوری نانو دارد؟

بررسی بانک اطلاعاتی استت‌نانو نشان می‌دهد که نانولوله‌های کربنی با ۴۳۳۹۵ پتنت، بالاترین نرخ استفاده از نانومواد در پتنت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آن، گرافن با ۲۱۳۲۹ پتنت قرار دارد.

در رتبه سوم، نانوکامپوزیت‌ها قرار دارند و پس از آن نانوسیم، نقاط کوانتومی، نانوالیاف و ترکیبات نانوبلوری هستند.

این در حالی است که نانولوله‌های کربنی در مقالات نیز بالاترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن نانوکامپوزیت، مواد نانوبلوری، گرافن و مواد نانوحفره‌ای قرار دارند.

اما در بخش محصولات شرایط کاملا متفاوت است و نانوذرات بیشترین سهم را در میان مقالات منتشر شده داشته و پس از آن گرافن، نانولیپوزم و نانوالیاف قرار دارد.

براساس اطلاعات بانک استت‌نانو، میانگین ارجاع به هر مقاله‌ای که در آن از نانولوله‌های کربنی استفاده شده ۳٫۰۵ است و این رقم برای گرافن ۳٫۲۲ است. از این منظر، گرافن ارجاعات بیشتری را به خود جلب کرده است.

جستجوی بیشتر این بانک نشان داد که در میان نانوساختارها، Mxene و Borophene به همراه نانوسیالات بالاترین نرخ رشد استفاده در پتنت‌های حوزه فناوری‌نانو را داشته‌اند.

لازم به ذکر است که در بانک اطلاعاتی استت‌نانو، بیش از ۲ میلیون مقاله، ۲۲۹ هزار پتنت و ۴۱۰۰ محصول درج شده است که در این آن‌ها از ۵۴ نوع نانوساختار مختلف استفاده شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آمار این نانومواد به صفحه مربوط به نانومواد در سایت استت‌نانو مراجعه کنید.