شرکت لنت پارس بهعنوان بزرگترین تولیدکننده لنت ترمز دیسکی در خاورمیانه، امسال با دو دستاورد فناورانه در نمایشگاه فناوری نانو ۱۴۰۴ حضور مییابد. به گفته محمدحسن آخوندیان، مدیر بازاریابی و فروش شرکت، این دو فناوری شامل پوشش نانویی سطح لنت و ترکیبات نانوساختار در ماده اصطکاکی هستند که بهترتیب به مرحله تولید صنعتی و آمادهسازی نهایی رسیدهاند. فناوری نانویی رنگ باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و کاهش هزینه فرآیند تولید شده و فناوری ترکیبات نانوساختار، پایداری عملکرد ترمز را در دماهای بالا افزایش میدهد. لنت پارس که بیش از ۶۰ درصد بازار داخلی را پوشش میدهد، با ظرفیت سالانه بیش از ۴۰ میلیون قطعه، قصد دارد با توسعه بازارهای صادراتی در حوزه اوراسیا، به مرجع منطقهای تولید لنت ترمز نانویی تبدیل شود.
لنت پارس؛ پیشگام کاربرد صنعتی فناوری نانو در صنعت قطعات خودرو ایران
شرکت تولیدیـصنعتی لنت پارس با تمرکز بر توسعه فناوریهای نانویی در محصولات ترمز خودرو، دو فناوری کلیدی در حوزه پوشش سطحی نانویی و ترکیبات نانوساختار در مواد اصطکاکی را توسعه داده است.
محمدحسن آخوندیان، مدیر بازاریابی و فروش شرکت لنت پارس در گفتوگو با ستاد نانو اظهار کرد: «در فرمولاسیون لنتهای جدید از نانوذرات تقویتکننده استفاده کردهایم که موجب افزایش پایداری عملکرد ترمز در شرایط دمای بالا، بهبود مقاومت در برابر سایش و افزایش طول عمر محصول میشود. همچنین، رنگ و پوشش نانویی سطح لنت ترمز با ساختار نانویی علاوه بر مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و پوستهشدن، بهدلیل چسبندگی بهتر و مصرف کمتر مواد اولیه، هزینه نهایی رنگکاری را کاهش داده است.»
به گفته آخوندیان، فناوری رنگ نانویی در حال حاضر به مرحله تولید انبوه رسیده و در تمام لنتهای دیسکی شرکت بهکار میرود. فناوری ترکیبات نانوساختار نیز در مرحله نهایی آمادهسازی برای تولید صنعتی قرار دارد و زیرساخت آن برای تمام پلتفرمهای خودروهای سواری داخلی فراهم شده است.
او با اشاره به آغاز فعالیت نانویی شرکت از بیش از یکسال پیش افزود: «در این مدت، پوشش نانویی سطح لنت به تولید صنعتی رسیده و پروژه ترکیبات نانوساختار نیز پس از طی آزمایشهای صنعتی موفق، در آستانه تولید انبوه است.»
در مقایسه با نمونههای غیرنانویی بازار، لنتهای نانویی لنت پارس عملکرد، دوام و یکنواختی بیشتری دارند. در بخش رنگ، افزایش مقاومت در برابر خوردگی از مهمترین مزیتهاست و در بخش ترکیبات نانوساختار، پایداری اصطکاک در دمای بالا و کاهش سایش دیسک از دستاوردهای کلیدی محسوب میشوند.
آخوندیان درباره بازار این محصولات گفت: «محصولات نانویی لنت پارس از طریق سه کانال اصلی عرضه میشوند: همکاری با خودروسازان داخلی، شبکه گسترده بیش از ۱۵۰ نمایندگی فعال در سراسر کشور، و صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا. در حال حاضر، پوشش نانویی در تمام لنتهای دیسکی شرکت استفاده میشود و عرضه ترکیبات نانوساختار نیز در ناوگانهای آزمایشی آغاز شده است.»
او تأکید کرد: «رویکرد بازاریابی شرکت بر پایه اعتمادسازی فنی، مستندسازی عملکرد و حضور هدفمند در رویدادهای علمی و صنعتی است. لنت پارس با بیش از ۳۰۰۰ نوع محصول متنوع، بزرگترین تولیدکننده لنت ترمز دیسکی در خاورمیانه بهشمار میآید و بیش از ۶۰ درصد بازار داخلی را در اختیار دارد.»
در زمینه صادرات نیز، این شرکت با تکیه بر ظرفیت تولید بالا و برخورداری از استانداردهای بینالمللی، سابقه صادرات به عراق، امارات، افغانستان، لبنان و روسیه را دارد و تمرکز فعلی خود را بر توسعه بازار اوراسیا گذاشته است. بر اساس برنامه شرکت، حجم صادرات در سال ۱۴۰۴ حدود ۱۰۰ هزار دست لنت ترمز پیشبینی شده است.
آخوندیان درباره حضور لنت پارس در نمایشگاه فناوری نانو ۱۴۰۴ گفت: «این حضور حاصل بیش از یکسال فعالیت مستمر تحقیق و توسعه در زمینه کاربرد فناوری نانو در مواد اصطکاکی و پوششهای سطحی لنت ترمز است. هدف اصلی ما ارائه تجربه واقعی از صنعتیسازی فناوری نانو در حوزه لنت ترمز است؛ مسیری که از تحقیق آزمایشگاهی آغاز شد و اکنون به مرحله اجرای پایدار در خط تولید رسیده است.»
او افزود: «در غرفه لنت پارس، بازدیدکنندگان میتوانند مسیر واقعی تبدیل یک فناوری نانویی از تحقیق تا تولید انبوه را مشاهده کنند. تمرکز معرفی امسال بر دو فناوری اصلی شرکت است: پوشش نانویی سطح لنت (Nano Coating) و ماده اصطکاکی نانوساختار (Nano-Structured Friction Material). این فناوریها موجب افزایش دوام، مقاومت در برابر خوردگی، کاهش سایش و افزایش طول عمر قطعه شدهاند.»
به گفته آخوندیان، چشمانداز توسعه نسل بعدی لنتها با رویکرد کاهش مصرف انرژی و سازگاری محیطزیستی نیز در دستور کار واحد تحقیق و توسعه شرکت قرار دارد.
در پایان، مدیر بازاریابی لنت پارس تأکید کرد: «غرفه لنت پارس نمایانگر ظرفیت واقعی صنعتیسازی فناوری نانو در صنعت قطعات خودرو کشور است؛ جایی که فناوری از سطح تحقیق عبور کرده و به تولید پایدار و انبوه رسیده است.»