رونمایی از بانک محصولات نانو در پایگاه اینترنتی استت نانو

امکان استفاده از بانک اطلاعاتی محصولات نانو از اسفند ماه ۱۳۹۴ بر روی پایگاه اینترنتی استت ‌نانو فراهم شده است.

امکان استفاده از بانک اطلاعاتی محصولات نانو از اسفند ماه ۱۳۹۴ بر روی پایگاه اینترنتی استت ‌نانو فراهم شده است. در این بانک اطلاعاتی داده‌ها و آمار محصولات مبتنی بر فناوری نانو جمع‌آوری شده و به صورت طبقه‌بندی شده در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

این بانک همچنین گزارش‌های تحلیلی از روند رسوخ فناوری نانو در صنایع مختلف، نانوساختارها و نانومواد پرکاربرد در حوزه‌های مختلف صنعتی، و ویژگی‌ها و کاربردهای بهبود یافته در محصولات نانویی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

گسترش فناوری‌های نو مانند فناوری نانو منجر به عرضه محصولات جدیدی به بازارهای جهانی شده است که دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی به نسبت محصولات عادی هستند. این محصولات به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهند و در بازارهای مختلف با استقبال گسترده رو به رو شده‌اند. فناوری نانو نیز مانند سایر فناوری‌ها، راه خود را به صنایع مختلف باز کرده و محصولات متنوعی مبتنی بر این فناوری به بازارهای جهانی عرضه شده‌اند. با توجه به اهمیت فناوری نانو و لزوم پایش فعالیت‌های انجام شده در این حوزه، استت نانو اقدام به راه‌اندازی بانک اطلاعاتی مختص محصولات نانویی کرده است که با عنوان «بانک محصولات نانو» بر روی پایگاه داده استت نانو قابل دسترسی است. شناخته شدن به عنوان مرجع بین‌المللی برای صنایع و محصولات مرتبط با فناوری نانو هدف اصلی راه‌اندازی این بانک اطلاعاتی است.

ماموریت بانک محصولات نانو جمع‌آوری، طبقه‌بندی، تحلیل و انتشار اطلاعات درباره محصولاتی است که مبتنی بر فناوری نانو هستند. مخاطبان اصلی این بانک اطلاعاتی سیاستگذاران، صنعتگران و محققان هستند که می‌توانند اطلاعات لازم را به فراخور نیازشان از این بانک دریافت کنند.

محصول نانویی بر اساس استاندارد ISO/TS 18110:2015 تعریف شده است و باید دارای ویژگی‌های بهبود یافته باشد. عنوان و برند کالا، نانومواد و نانوساختارهای به کار رفته در کالا، ویژگی‌ها، کاربردها، ماهیت محصول، صنعت و حوزه صنعتی، شرکت و کشور تولیدکننده محصول از جمله مواردی هستند که برای هر محصول در بانک محصولات نانو قابل مشاهده‌اند.

ارائه تحلیل‌های کیفی و آماری به همراه گزارش کامل وضعیت فناوری نانو در صنایع از دیگر خدماتی است که توسط بانک محصولات نانو ارائه می‌شود. همچنین نمودارهایی بر اساس تعداد محصولات نانو در حوزه‌های مختلف صنعتی، نانومواد پرکاربرد در صنایع، ویژگی‌ها و کاربردهای مهم فناوری نانو در هر صنعت و شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید محصولات نانویی به صورت پویا و برخط در این بانک نمایش داده می‌شوند.

تاکنون اطلاعات ۳۵۵۰ محصول منحصر به فرد از ۵۵۶ شرکت تولیدکننده در ۴۴ کشور در بانک محصولات نانو جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده‌اند. این محصولات به صنایع مختلف از جمله نساجی، عمران، لوازم خانگی، نفت و گاز، لوازم بهداشتی و آرایشی، خودرو، آب و فاضلاب، لوازم ورزشی و الکترونیک مربوط هستند. محصولات مربوط به صنایع دیگر مانند کشاورزی و دامداری، صنایع غذایی و بسته‌بندی و انرژی‌های نو نیز به‌روزرسانی‌خواهند شد.