فناوری‌نانو به یاری طب سنتی هندی می‌آید

همکاری شرکت دانوانتاری نانو آیوشادی (Dhanvantari Nano Ayushadi) و دانشگاه میسوری منجر به تجاری‌سازی فناوری تولید داروهای جدید برای طب سنتی هندی خواهد شد. در این فناوری با استفاده از نانوفناوری سبز ترکیبات دارویی جدیدی برای طب سنتی هندی ساخته می‌شود.

کاتیش کتی از دانشگاه میسوری همکاری مشترکی با شرکت دانوانتاری نانو آیوشادی (Dhanvantari Nano Ayushadi) آغاز کرده است تا روی توسعه پزشکی آیورودیک کار کند. آیورودیک یک روش طبابت سنتی در هند است که قدمتی چند هزار ساله دارد. در این روش سنتی از ترکیبات گیاهی، رژیم‌های غذایی ویژه و دیگر روش‌ها برای درمان بیماری استفاده می‌شود.
این گروه تحقیقاتی قصد دارند تا روشی برای رهاسازی ترکیبات غیرسمی با استفاده از نانوذرات طلا ارائه دهند که این روش می‌تواند در طب آیورودیک انقلابی ایجاد کند. لیسانس تولید این نانوذرات توسط شرکت دانوانتاری خریداری شده‌است.
در این روش طبابت، ترکیبی از مواد شیمیایی به‌دست آمده از گیاهان، میوه‌ها و سبزیجات با طلا، مس یا نقره ترکیب و استفاده می‌شود. کاتی می‌گوید: «در گذشته فلزات مورد استفاده در این روش از راه سوزاندن یا خرد شدن به‌دست می‌آمد و در نهایت با ترکیب خاکستر و مواد شیمیایی، دارو ساخته می‌شد. استفاده از ترکیباتی نظیر طلا درصورت استفاده اشتباه منجر به مسمومیت می‌شد. ما نشان دادیم که اگر نانوذرات با استفاده از روشی سبز تولید شود، فاقد عناصر سمی بوده و می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.»
این گروه تحقیقاتی با توسعه نانوفناوری سبز موفق به تولید داروهایی برای استفاده در طب سنتی هندی شدند که سالم بوده و می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی نظیر دیابت و سرطان استفاده شود.
این گروه در حال ثبت پتنت فناوری مورد نظر هستند. همکاری مشترک میان این شرکت و تیم تحقیقاتی کاتی می‌تواند موجب توسعه طب سنتی نانو-آیورودیک شود.
کاتی می‌گوید: «راهبرد‌های نانو-آیورودیک مبتنی بر روش‌های تأیید شده است. من بسیار خوشحال هستم که در این پروژه شرکت دارم. ما می‌توانیم با استفاده از این فناوری به مردم کمک کنیم. من همیشه رویای کمک به بشریت با استفاده از علم را داشتم و اکنون می‌توانم ببینم که با راهبردهای فناوری‌ نانوی سبز می‌توان محصولات پزشکی در طب سنتی آیورودیک ارائه کرد.»