نقاط کوانتومی کربنی در مسیر تجاری‌سازی

شرکت داتزنانو سفارش خرید ۱۰ کیلوگرم از نقاط کوانتومی کربنی را دریافت کرد. این نقاط کوانتومی مواد پیشرفته‌ای هستند که در حوزه‌های مختلف کاربرد دارند. این سفارش خرید نشان می‌دهد که نقاط کوانتومی کربنی داتزنانو وارد مرحله تجاری‌سازی شده‌اند.

شرکت داتزنانو (Dotz Nano)  یکی از تولیدکنندگان نقاط کوانتومی در جهان است. این شرکت اخیراً موفق به فروش ۱۰ کیلوگرم از محصولات خود موسوم به Validotz شده‌است. موتی گروس از مدیران شرکت داتزنانو می‌گوید که این سفارش خرید نشان می‌دهد که تحقیقات و کاربرد نقاط کوانتومی کربنی از مرحله‌ی تحقیق و توسعه فراتر رفته و در حال وارد شدن به مرحله‌ی تجاری‌سازی است. سفارش دهنده‌ی این نقاط قصد دارد تا با استفاده از این مواد به سوی استفاده‌ی صنعتی از این نقاط حرکت کند.

 Validotz نوعی نقاط کوانتومی کربنی است که از زغال‌سنگ تولید می‌شود. این نقاط برای استفاده در بخش تصویربرداری، حسگری، فتوولتائیک و الکترونیک طراحی و تولید می‌شوند.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط داتزنانو، برخلاف نقاط کوانتومی سیلیکونی کلاسیک، این نقاط کوانتومی کربنی کاملاً زیست‌سازگار بوده و در برابر نورپایدار هستند. این نقاط از نظر گرمایی، الکتریکی و مکانیکی از ویژگی‌های منحصربه فردی برخوردار هستند.

چنین ویژگی‌های موجب شده تا از این نقاط کوانتومی بتوان در حوزه‌های مختلف نظیر ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده کرد.  جیمز تور از دانشگاه رایس یکی از کسانی است که پیرامون توسعه‌ی حافظه‌های فلش با استفاده از این نقاط کار می‌کند. جیمز تور علاوه بر این که استادی رشته مهندسی مواد و نانومهندسی دانشگاه رایس، یکی از مشاوران علمی شرکت داتز نانو است. او در کنار شرکت داتزنانو به شرکت‌های دیگری نظیر ویبیت‌نانو نیز مشاوره می‌دهد، ویبیت یکی از شرکت‌هایی است که در حال توسعه‌ی نسل جدیدی از حافظه‌های ReRAM است که می‌تواند انقلابی در حوزه‌ی ذخیره‌سازی اطلاعات ایجاد کند.

با این حال باید گفت که که شرکت داتزنانو و محصول نوآورانه آن، Validotz، در بازار بسیار نو محسوب می‌شوند، چرا که این محصول از سال ۲۰۱۴ وارد بازار شده‌است.

علیرغم نو بودن این محصول، شرکت داتزنانو معتقد است که Validotz در بازار مواد پیشرفته پتانسیل رشد بالایی دارد. این محصول پیش از این از سوی شرکت‌های چینی سفارش داده شده و شرکت‌های استرالیایی نیز نسبت به این محصول علاقه‌مند هستند.