بازدید از نفیس نخ که نانونخ‌های آنتی باکتریال تولید می‌کند

شرکت تولیدی نفیس نخ، از سال ۱۳۹۰ به استفاده از فناوری نانو در تولید محصولات خود روی آورده و هم اکنون بیش از هفت سال است که در عرصه تولید نانونخ‌های آنتی باکتریال فعالیت می‌کند.

شرکت تولیدی نفیس نخ در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو حضوری فعال دارد و به معرفی محصولات آنتی باکتریال خود می‌پردازد. نفیس نخ توانسته نخ‌های آنتی باکتریال مبتنی بر فناوری نانو را به واحد‌های تولیدی جوراب و منسوجات بیمارستانی عرضه کند. 

عبدالله زاده، مدیر بازاریابی شرکت نفیس نخ به بیان سابقه فعالیت این شرکت پرداخت و افزود: « شرکت نفیس نخ از سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسیده و در حوزه تولید نخ‌های پلیمری خودرنگ فعالیت کرده و این محصولات را در پنج گروه مختلف مصرفی عرضه می‌کند. ما از سال ۱۳۹۰ تولید نخ‌های آنتی باکتریال را آغاز کردیم که به تدریج با پیشبرد مراحل تحقیقاتی و کسب مجوزهای لازم از جمله گواهی نانومقیاس و تأییدیه سیب سبز سازمان غذا و دارو، این محصول در سبد فروش ما قرار گرفت.»

وی ادامه داد: « در تولید نخ‌های آنتی باکتریال از مستربچ‌های حاوی نانوذرات نقره استفاده شده  که در حین فرایند ذوب‌ریسی به مذاب اضافه می‌شوند. نانوذرات نقره در این شرایط به صورت همگن با مذاب ترکیب شده و سپس مذاب همگن به نخ تبدیل می‌شود. این نخ با توجه به برخورداری از خصوصیاتی نظیر قابلیت از بین بردن باکتری‌ها و بوی بد می‌تواند در حوز‌ه‌های مختلفی از جمله تولید جوراب، منسوجات بیمارستانی و لباس زیر مورد استفاده قرار بگیرد. در حال حاضر ما موفق شدیم این نخ‌ها را در دو حوزه جوراب و ملحفه بیمارستانی عرضه کنیم و در سایر زمینه‌ها نیز در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم مشتری جذب کنیم.»

عبدالله زاده در رابطه با مزایای منسوجات تولید شده از نخ‌های باکتریال نسبت به برخی منسوجات نانویی موجود در بازار گفت: « ویژگی منحصر بفرد محصولات تولیدی با نانونخ‌های آنتی باکتریال این است که به دلیل اینکه نانوذرات نقره در ذات و بدنه نخ نهادینه شده، خواص آنتی باکتریال به مرور زمان افت نمی‌کند و از بین نمی‌رود. این درحالی است که بسیاری از منسوجات نانویی موجود در بازار از طریق روش اسپری کردن نانوذرات، آنتی باکتریال می‌شوند، بنابراین علاوه بر اینکه این خاصیت به مرور زمان افت می‌کند، نانوذرات نقره از طریق تماس با پوست به بدن جذب شده که این موضوع می‌تواند برای بدن مضر باشد.»

شرکت تولیدی نفیس نخ، ۲۱ الی ۲۴ مهرماه ۹۷، در محل یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، سالن خلیج فارس، میزبان صنعت‌گران و علاقه‌مندان به حوزه تولید منسوجات نانویی است.