خودروها لکسوس با سامانه نانویی پاناسونیک هوای سرنشینان را دارند!

شرکت خودروسازی لکسوس از نوعی سیستم نانویی تهویه هوا در خودروهای خود استفاده می‌کند که به تصفیه بهتر هوا کمک می‌کند. این سامانه توسط شرکت پاناسونیک توسعه یافته است.

شرکت لکسوس (Lexus) برای حفظ تمیزی و سلامت محیط داخل خودرو و محافظت از همه افراد حاضر در خودرو محصولی به نام Nanoe X را معرفی کرده که با استفاده از فناوری‌نانو ایجاد شده است. این محصول توسط شرکت پاناسونیک توسعه یافته و برای چشم انسان نامرئی است، اما در از بین بردن ذرات مضر و ناخوشایند مؤثر است.

اصل علمی این محصول بسیار ساده است. مولکول‌های آب رادیکال‌های هیدروکسیل میکروسکوپی در جریان هوا تخلیه می‌کنند. این رادیکال‌ها می‌توانند ویروس‌ها‌، باکتری‌ها، گرده‌ها و سایر آلرژن‌ها را مهار کنند و می‌توانند در برابر گسترش این ذرات نقش بازدارنده داشته باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند با بوی بد مقابله کنند و از تبخیر رطوبت جلوگیری کرده و منجر به پوست و موهای هیدراته شوند.

اثربخشی این نانومحصول به طور مستقل توسط سازمان‌ها و نهادهای دانشگاهی در سراسر جهان مورد آزمایش قرار گرفته است. به عنوان مثال‌، تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که این پوشش در یک ساعت، می‌تواند بیش از ۹۹ درصد ویروس‌ها و باکتری‌ها را مهار کرده و به کاهش ۱٫۸ درصدی شدت بو برسد.

فناوری Nanoe X قبلا در وسایل نقلیه لکسوس استفاده می‌شد، اما در این فناوری جدید به لطف افزایش ۱۰ برابری تعداد ذرات رادیکال هیدروکسیل که ساطع می‌شوند، یعنی افزایش از ۴۸۰ میلیارد در ثانیه به ۴٫۸ تریلیون، اثربخشی بسیار بیشتری حاصل شده است.

اکنون از رادیکال‌های هیدروکسیل برای بهبود کیفیت هوا در مناطق محصور مانند وسایل نقلیه، مکان‌های کاری و فضاهای عمومی استفاده می‌شود. پس از انتشار، آن‌ها با عناصر موجود در جو واکنش نشان می‌دهند. این یک فرایند طبیعی است که به آن‌ها امکان می‌دهد رشد آلاینده‌ها را مهار کنند، این رادیکال‌ها مواد خطرناک را تجزیه کرده و عوارض جانبی آن‌ها را خنثی کنند. این مواد شامل ذرات PM2.5 است.

از مزایای این فناوری تصفیه هوا پیشرفته می‌توان در هر سفر بهره برد اما هنگام رانندگی در مناطق شهری به شدت آلوده از ارزش خاصی برخوردار است. این مزیت برای وسایل نقلیه استخدام خصوصی، ناوگان تجاری با چندین کاربر و برای سرویس‌های کودکان مناسب است.

این سامانه نانویی برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ در Lexus ES معرفی شد. هم اکنون در UX جدید، نسل جدید RX و RZ به عنوان بخشی از سیستم تهویه خودرو لکسوس استفاده می‌شود و در مدل‌های دیگر در سال ۲۰۲۳ به کار گرفته خواهند شد.