محصول نانویی به جلوگیری از خاموشی برق کمک می‌کند

شرکت نانو بسپار سپهر مقره‌های دارای نانوپوشش سیلیکونی تولید می‌کند که در سامانه‌های انتقال برق استفاده می‌شود. به دلیل وجود خاصیت آب‌گریزی این مقره‌ها، نسبت به آلودگی مقاومت بالایی داشته و در نتیجه به جلوگیری از خاموش‌های گسترده برق، به ویژه در شهرهایی با آب و هوای شرجی، کمک شایانی می‌کند.

در سیستم‌ها انتقال برق از یک عایق الکتریکی موسوم به مقره برای ممانعت از گذر جریان‌های ناخواسته به زمین استفاده می‌شود که نقش مهمی در بهبود عملکرد جریان‌های انتقالی برق دارد. اما یکی از مشکلاتی که معمولا برای این مقره‌های پیش‌ می‌آید، خاک گرفتگی و آلودگی‌های سطحی آن است که گاهی موجب بروز خاموشی‌های گسترده می‌شود.

شرکت نانو بسپار سپهر موفق به ایجاد نانوپوشش روی این مقره‌ها شده که موجب کاهش آلودگی سطحی این مقره‌ها شده است. نیما حق‌شناس، موسس شرکت نانو بسپار سپهر می‌گوید: «این پوشش نوعی پوشش سیلیکونی است که جزء پوشش‌های تحریمی داخل کشور بوده و امکان وارد کردن آن وجود نداشت. ما موفق به تولید این محصول شدیم.»

این نانوپوشش علاوه بر دوام و ماندگاری بالا، در شرایط آب و هوایی مختلف به ویژه شرایط شرجی عملکرد مناسبی دارد. به گفته شاکری، فناور این محصول، این نانوپوشش با یک سوم قیمت نمونه خارجی تولید شده و قابلیت رقابت با محصول خارجی را دارد.

براساس اطلاعات منتشر شده، این پوشش نانویی تمام مشخصات مورد نظر توانیر را پاس کرده و ماحصل ۶ سال تحقیق و توسعه این شرکت است. این فناوری علاوه بر کاربرد در صنعت برق، جهت آب‌گریزی مصالح و سنگ‌های ساختمانی نیز قابل استفاده است.